SstefanbraxTrådstart2002-04-25Hej är det någon som vet vad det kan vara för fel.För några veckor sedan stannade bilen bara vid ett rödlyse fick bogsera hem den. Dagen efter startade bilen gick som vanligt nu har den lagt av igen inga fel på säkringar,tändkablar ny tändspole kan det vara fel på styrenheten för tändningen NÅGON SOM VET TAR TACKSAMT EMOT TIPS
Häls/stefan :q
Jjohanjensen2002-04-25 · #Du kan börja med att kolla om något av bränsle, luft och/eller ström (gnista) saknas då bilen vägrar starta. Ett enkelt test för att se om bränsle finns är att lukta på tändstiften efter startförsök. Luktar de bränsle, så är bränsletillförseln troligen OK. Strömtillförseln kan kollas genom att lägga stiften ett i sänder mot motorblocket. Sprutar det gnistor vid startförsök är strömtillförseln OK. (Undvik dock att hålla i tändkablarna vid startförsöket... Egen erfarenhet, hrrmmm). Säkerligen finns mer sofistikerade metoder att tillgå, men om dessa vet jag inte. I mitt fall var det dålig gnistbildning som var orsaken, så jag behövde aldrig få reda på hur man testar lufttillförseln...
Lycka till,
/P-A
Tack för tipset men jag har kollat gnistan finns ingen .bensinen har jag åtminstone fram till filtret Tack ändå/Stefan
Jag hade ett liknande fel på min Escort för några år sedan. Den stannade också vi ett rödljus, men jag fick igång den efter ett tag. Sedan gick den i några hundra meter då den dog helt. Efter att ha bytt tändmodulen så gick den bra igen. Det var inga problem att byta modulen men den kostar ju några hundra och jag vet inte om det går att testa om den funkar utan att byta ut den. Det jag tyckte var konstigt var att jag fick igång bilen ett tag innan den dog helt. Det normala är ju annars att elektonik dör helt när den lägger av.
Jag har bytt tändmodul den sitter ihop med tändspolen på min bil.Det finns någonting som heter styrenhet för tändningen på Audi 100 jag misstänker att den är paj men är inte säker och den är dyr
Tack ändå för tipset/Stefan
Troligt fel är att givaren i fördelaren har gett upp..
Kolla om du har en kontakt med tre stift på fördelaren
Om du har en sådan kontakt ,har du en hallgivarfördelare,dessa är ganska enkla att kolla
Gör så här:Slå på tändningen,lossa tändkabeln från spolen vid fördelaren,håll den 5 mm från jord,lossa kontakten på fördelaren,i anslutningen som du lossat(inte den som blir kvar på fördelaren) finns tre stift,sätt en kabel stump i det MITTERSTA stiftet,andra änden på kabeln "duttar" mot jord,varje gång du jordar kabelstumpen ska en gnista komma från spolen,blir det gnista är givaren i fördelaren kass...
Blir det ingen gnista,mät om det är 12volt mellan de andra två stiften
(dessa matar givaren)
Hör av dig om resultat
Peter
Tack Peter för ett bra tips.Det verkar vara det som är felet
Häls/Stefan