Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

audi 100 -92

Startad av uppsala8 · 2008-10-28 · 9 svar

uppsala8Trådstart
hej . har en audi 100 2,3 års 92 automat som har lagt av från & till men nu är det stopp, förr kunde man vänta ca 30 min sen åka vidare ...ingen gnista från spolen till fördelaren. nån som vet vad det kan vara för fel. bilen har gått 36 plus mil. tacksam för alla förslag....
Pilen
kan inte vara hallgivaren? sitter längst ner i fördelaren, o känner av luckor när rotoraxeln snurrar, o ger signal till tändspolen, den var paj på min 80 -92 kan vara som så att när den blir varm ger den sig!, kommer inte ihåg vilken sida jag hittade en bra förklaring på hur man felsökte den,
tuka
låter som min bil.... vore kanon att veta nått sätt kolla den
Pilen
kolla denna sida på detta forum
https://motorforum.nu/showthread.php?t=7118
/Jonas
tuka
blir det första som görs imorgon...bugar & bockar för tipset
polco
Gissar på att du bor i uppsala.Om det visar sig vara hallgivaren så kan du köpa en ny på generatorservice.
slirfeldt
Kan säga till ungefär 95% att det är just hallgivaren som är felorsaken, då dessa är snudd på en klassiker och med just dess fenomen, där även jag råkade ut för detta med en tidigare 75000 mila Caravelle 2,5 -94,,, där orsaken var en defekt hallgivare.

Dessa hallgivare går så även att byta löst oavsett vad vissa VW verkstäder vill hävda som hellre förmodligen vill sälja komlett fördelare för 2500:-, för bytet av denna är regel inte vidare svårt som bara flertalet här på sidan själva fixat med lite vägledning, lite vägledning för bytet som även bör gälla denna modell: https://motorforum.nu/showthread.php?t=5025&highlight=Polo
dragon_slave
du kan ju mäta upp den, då det är en hallgivare så är det 3kablar till denna, 1plus 1minus och en signalkabel, mät upp så du har ordentlig jord och plus, om detta verkar okej så ställer du in multimetern på millivolt och och mäter mellan signalkabeln och jord när du kör på starten. vet dock inga mätvärden på dessa tyvär, men du ska ju få ett antal millivolt eller möjligtvis någon volt när du kör på starten, sen kan du ju plocka ur tändstiftna så att du får mer fart när du kör på starten. när du har plockat ur tändstifta och mäter så ska du ju iaf få ett högre volttal än när du mätte med tändstifta i motorn.
tuka
tackar för alla tips...bytte hela fördelaren , hittade en på skroten & bilrackarn hostade igång....tack & bock igen.....
slirfeldt
Ja det var ju med ett bra alternativ om man nu hittar prisvettiga sådana vill säga,, kul att du fick i gång den och återkom gärna om den nu fungerar som den skall. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil