Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Audi 100 avant 2,0 -90 med tomgångsproblem

Startad av Corgito · 2009-09-15 · 7 svar

CorgitoTrådstart
Hej!

har ett litet problem med tomgången på min audi 100 2,0e
tomgången vandrar mellan ca1200 och 1900 varv. samt vid kallstart så är tomgången uppe på ca 2500varv. Vad kan dert vara för fel?

tacksam för hjälp snarast.



Theo
Meken
Hallå !
Låter som det är dags att smörja upp eller byta ut tomgångsmotorn (även kallad tomgångsstabilisatorn) Kolla efter något som ser ut som på bilden https://old.bildelsbasen.se/?index=default&company_id=&link=pictures&id=15119013 Ta loss slangarna ,spraya i lite 5.56 i öppningarna ,slå på och av tändningen några gånger .Återmontera och starta så blir det nog bra . Funkar inte detta så kolla även efter läckage vid vakumslangar ...
slirfeldt
Fixade av en händellse i förra veckan en likadan bil och precis samma fenomen och efter ovanstående beskrivning så blev det nya bilen (som är lite av rutinåtgärd på dessa),,, kolla även efter nämda sprickor osv som är relativt vanligt på dessa motorer.
talleh
Hej!

går det att mäta om tomgångsmotorn fungerar eller får rätt ström? tar man bort elkontakten så fortsätter bilen gå med vandrande tomgång.

bilen borde väll stanna eller?
vevhusventilationen kan den påverka tomgången? jag har en trasig gummislang som vevhusventilation.( ska byta) men jag vill inte lägga ner några större pengar på bilen då jag har fått den.

om bränsleledningarna till spridarna är rostiga med mindre läkage kan det påverka?

theo
talleh
@Totte680 47701 wrote:
Hallå !
Låter som det är dags att smörja upp eller byta ut tomgångsmotorn (även kallad tomgångsstabilisatorn) Kolla efter något som ser ut som på bilden https://old.bildelsbasen.se/?index=default&company_id=&link=pictures&id=15119013 Ta loss slangarna ,spraya i lite 5.56 i öppningarna ,slå på och av tändningen några gånger .Återmontera och starta så blir det nog bra . Funkar inte detta så kolla även efter läckage vid vakumslangar ...


hur många gånger skall man vrida på och av tändningen? blir det samma resultat om man tar bort minussladden från batteriet?
ida-ada
4-5 ggr bör räcka,nej resultatet uteblir pga att då blir den strömlös och då går den ju inte.
talleh
@svartmeken 47749 wrote:
4-5 ggr bör räcka,nej resultatet uteblir pga att då blir den strömlös och då går den ju inte.


är det detsamma som att göra en grundinställning av bilen? pratade med audi verkstaden idag dom skall ha 1400 i timmen för att grundinställa bilen samt felsöka
forza_alfa
Hade ett exakt likadant problem med min audi A6 95:a jag bytte en kontakt på motorn (Tempgivarsensor) 140 spänn på mekonomen. pärlan går nu galant

Fler trådar i Hjälpforumet Bil