Det som har hänt är nog att din topp-packning är trasig och toppen förmodligen skev.
Jag har ett problem med min Audi 100 2,0E -1990
En dag runt påsk när det var -10 grader började temperaturlampan att blinka efter ett par mil på Motorvägen.. tittade då på temperaturmätaren och såg till min förvåning att tempen låg runt 45 grader.. Min teori är felaktig blandning av glykol att att det frös i kylaren..
Lät bilen stå ett tag. Startade sedan igen och lät den stå på tomgång och då steg temperaturen snabbt, en bit över 90 så att kylfläkten startade. Körde iväg igen men varningslampan för temp fortsatte blinka och bilen var väldigt orkeslös. Jag fyllde på med glykol, men varningslampan blinkar så fort jag startar bilen, och den är någorlunda pigg att köra med första 2-4 minuter, sedan tappar den orken. Motorljudet är dovt.. kommer max upp i 40 km/h på 2:ans växel..
Någon som är insatt? Vet vad det kanske kan bero på och vad man kan göra.
En dag runt påsk när det var -10 grader började temperaturlampan att blinka efter ett par mil på Motorvägen.. tittade då på temperaturmätaren och såg till min förvåning att tempen låg runt 45 grader.. Min teori är felaktig blandning av glykol att att det frös i kylaren..
Lät bilen stå ett tag. Startade sedan igen och lät den stå på tomgång och då steg temperaturen snabbt, en bit över 90 så att kylfläkten startade. Körde iväg igen men varningslampan för temp fortsatte blinka och bilen var väldigt orkeslös. Jag fyllde på med glykol, men varningslampan blinkar så fort jag startar bilen, och den är någorlunda pigg att köra med första 2-4 minuter, sedan tappar den orken. Motorljudet är dovt.. kommer max upp i 40 km/h på 2:ans växel..
Någon som är insatt? Vet vad det kanske kan bero på och vad man kan göra.