WWoodsTrådstart2009-11-14Hej
har probelm att få ner avgasvärdena i min bil underkänndes nyss på besiktningen trots k-sprit i tanken, så försöker nu lista ut va de är som gör att jag har så dåliga värden...de är inte kat en iaf för dom är nya båda två , fundrar om de är nåt med termostaten för jag tycker aldrig att bilen kommer upp i nån riktigt temp , kan de vara så eller har ni nåt annat tips på va de kan vara / tack på förhand
Skriv gärna alla värden här, då är det lättare att avgöra vad som kan vara felet.
När har motorn fått en ordentlig service med tänddelar, olja/luftfilter och oljabyte senast?
Hc värdet låg på 125 och de ska vara under 100 för att dde ska vara godkännt sen va co 2500 värdet ocksåförhöjt likaså lambada värdet filter och olja är bytt för mindre än ett år sen...
Låter lite som en lambdasond inte funkar som den ska... kollat felkoder från bilen !?
Kommer nu inte kylvätskans temperatur upp till normal nivå kan man misstänka dålig termostat och med det ger en kall motor och troligt även dåliga avgasvärden, men kontrollera med detta efter en kallstart så att inte kylaren inte blir mer än halvljummen tills strax innan motorn nått sin normala temperatur och termostaten skall öppnas.
Men som sagt att ta ut eventuell felkod vore att föredra, men även med vanlig voltmätare att kontrollmäta lambdasondens/erna funktion att dess lambda signal pendlar mellan 0,2-0,9 Volt i snabb följd.