En sak att tänka på om man inte kan/vågar skruva själv.
En bilhandlare är tvungen att ge en varudeklaration(vdn) på en bil som kostar över 15.000 kr. Är priset över 15.000kr har du även rätt att reklamera fel som inte finns upptaget på vdn. Fel som upptäcks inom ett halvår räknas som befintligt vid köp och det är säljaren ålagd att fixa. I vissa fall är det längre. Till det hör också att man måste reklamera felen inom 14 dagar, då räknas fel som också rimligtvis borde upptäckas inom viss tid efter köp.
Köper du en bil under 15.000kr hos handlare räknas det hos konsumentverket som skrotbil och då har du inte lika stor, om du ens har någon, förväntan på att säljaren skall åtgärda dina reklamerade fel. Så i princip så kan du till viss mån gå efter skicket på bilen och kolla vilka fel som ev. kan finnas upptagna på vdn. Vdn är inget du behöver fråga efter, skickas inte en sådan med kan du reklamera _allt_. Det är också endast när du köper en bil som handlaren är den senaste ägare som det är affär från en bilhandlare. MRF något som du kan gå efter om handlaren är medlem där, en bra riktning mot att du inte väljer en oseriös handlare.
Denna reklamationsrätt har du aldrig när du köper privat så är det nästan ett måste att gå igenom bilen opartiskt. Därav så lägger naturligtvis handlaren på en del av sitt pris förutom sedvanliga vinstmarginal på bilens inköpspris. Således är det alltid mycket billigare att köpa bil privat om den inte har s.k. dolda fel.
Desto mer bilen kostar hos handlaren desto hårdare blir reklamationsrätten och den går _aldrig_ att avtala bort och går inte att hänvisa till befintligt skick. Hävdar handlaren 'befintligt skick' är det bara att skratta honom rakt upp i ansiktet, för det finns inte det används bara för att avskräcka den 'snälla' köparen.
Att tänka på är att en seriös handlare aldrig rättar bilens pris så man kan få upp kostnaden sin inbytesbil till handpenningen, naturligtvis såvida inte inbytesbilen är värd det. En seriös handlare säger ej heller ett ord om 'befintligt skick' eller värderar bilen över konsumentverkets riktpriser om det inte går att motivera.
Mer nogrannt och korrekt finns att läsa på
https://www.konsumentverket.se , där finns även telefonnummer till din närmsta rådgivare, och de är väldigt angelägna om att ge råd när det gäller bilköp. Det är ofta tjafs efter en bilaffär så tänk i förväg på vad man gör.