Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

audi absstyrenhet

Startad av lavasten · 2010-05-27 · 2 svar

lavastenTrådstart
min abs på min audi a4 1,8t 00 slutade att fungera så jag åkte på en verkstad och dom kopplade in datorn men kom inte åt styrenheten och dom trodde att de var felet så jag skruvade lös den och skickade iväg den till en firma som skulle laga den och de gjorde dom men nu när jag satt tilbaks den så fungerar de inte ändå nån som har nån ide varför?
porrjakob
Säkring(ar)?
berit
Innan man dömer ut en styrbox, bör man kontrollera att spänning finns på alla "plus-stiften" liksom att mätning av "minus-stiften" inte visar på kontaktresistans till chassie/stomme.
Även kommunikationskabeln till diagnoskontakten bör kontrolleras....

....men till verkstans försvar kan man säga att det är relativt vanligt att styrboxar, speciellt ABS, som inte svarar är trasiga. Då brukar ABS lampan ha lyst från och till under en period in den pajjat helt....

Vad lagade firman för fel på styrboxen? Eller gjorde dom en renovering, dvs byte slitna komponenter och uppgraderade till bättre? Vilken firma var det? Vad kostade det?

En bra början är att kontrollera säkringarna, men vad som spelar roll är vid själva boxen....mkt kan hända på vägen :o

Nedan gäller den bil du uppgivit :cool:

Säkringar: F7 (10A), F13(10A) och F4 (50A)
Plusstift: Viktiga 15, 17, 18, Mindre viktiga för konakt med styrboxen 14, 20
Minusstift: 19 och 16 (egentligen bara jord av pumpmotorn)
Diagnos: stift 11 vid boxen och stift nr 7 i diagnosuttaget

Koppla loss handsken från ABS-boxen
Vrid på tändningen
Anslut testlampa (inte diod) från varje plusstift till ett minusstift, lampan ska lysa...
Verifiera andra minusstiftet

Enkelt :D :upp

Diagnoskabeln får du väl mäta med resistans-mätare (ohm) :o

Fler trådar i Hjälpforumet Bil