Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Audi C4 karossen, främre drivaxeldamask?

Startad av HCP · 2012-09-28 · 7 svar

HCPTrådstart
Har sett båda möjligheterna, en del säger att man kan lämna axeln kvar på lådan och ta bort styrleden för att svinga fjäderbenet lite extra och få ut axeln ur navet.
Andra säger att man måste ta lös axeln även där inne.

Knuten får man lös genom att dra tillbaka centrumbulten och använda som avdragare, så den biten är lungt.

Någon som gjort detta och kan bringa klarhet?
Har nämligen inga XZN-bits och tänkte slippa köpa om jag inte behöver (som behövs för att ta lös axeln från lådan).

Avser quattro om det är skillnad
slirfeldt
Vet att för egen del och ett par sådana bilar i alla fall genomfört sådana projekt utan att demontering av drivaxeln. Visst lite tajt kanske det är men det går.

För mer exakt svar kan du ju även slänga in frågan på detta modellspecifika forum,,, https://nordicaudi.com/index.php?url=forum/forum_index.htm&var=
Meken
Hallå! Har bytt på Audi 100/A6 med 2,0 motorn (framhjulsdriven) och då gick det bra att följa denna guide. https://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1246/a1246.php
slirfeldt
Precis,, visste att det skulle finnas en passande guide serverat och klart... :-)
Alkvettern
Jo, den guiden visste jag om. Däremot tar de lös hela axeln där :)
Alkvettern
@Peter H 78868 wrote:
Vet att för egen del och ett par sådana bilar i alla fall genomfört sådana projekt utan att demontering av drivaxeln. Visst lite tajt kanske det är men det går.

För mer exakt svar kan du ju även slänga in frågan på detta modellspecifika forum,,, https://nordicaudi.com/index.php?url=forum/forum_index.htm&var=


Avskyr nordicaudi de få gånger jag försökt :)

Att det är tajt gör inget, bara det går så är det värt att testa!
slirfeldt
Okey har ingen egen erfarenhet av det forumet,, men då är det ju bara att hålla sig till detta braiga forum då,,, :-)

Så kör du på som redan nämt att vik bara undan drivaxeln så är det gjort,,,
Alkvettern
Kan bekräfta att det gick fint att byta drivknut utan att ta lös hela axeln.

Lättade på styrleden och vek undan fjäderbenet lite extra och plockade ur axeln bara, tog väl 20 minuter allt som allt.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil