Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Automatlådan Växlar hårt

Startad av swede · 2008-03-16 · 6 svar

swedeTrådstart
Har lite problem med min automatlåda på min Avensis verso-02. När man lägger i driven från neutral, så lägger den inte i växeln mjukt utan "smäller" i den. Backen är inget problem, utan bara fram. "Hugger" lite när overdriven går i också. Det händer ibland och ibland växlar den jättebra. Kan det vara någon ventil som kärvar, vågar man använda slick 50 eller RVS i lådan? Funkar det? Har bytt oljan precis. Tacksam för svar
AJ80
slick 50 ska man inte ha till automatlåda!!!
lenaola
Bytt oljan eller spolat !?

I en automatlåda ska man inte bara byta oljan, eftersom man bara i det fallet byter ut en bråkdel av all oljan, automatlådor ska spolas å det är en ganska krånglig procedur.
lenaola
kjelladrian
hur många verkstäder tror du spolar oljan så det blir bytt i koverter + låda?
det är så pass ny bil så det går säketerligen att gå in med dator och köra en kalibrering på lådan.
jag vet chrysler har lite sådana problem och det brukar bli bra när man kalibrerar dom.

sen kan det givetvis vara fel på någon givare eller nåt.
låt en toyota verkstad titta med testdatorn så får du nog ett svar
kjelladrian
en till sak...

har du fyllt rätt olja???
marie.torn
@magnus___andersson 35668 wrote:
en till sak...

har du fyllt rätt olja???


Japp, har haft inne den på toyota. ska kolla om det går att köra den med en testdator och se om det går, annars får jag väl testa att spola lådan//
swede

Fler trådar i Hjälpforumet Bil