Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Avgasvärden?!?

Startad av Net_Rat · 2009-01-26 · 5 svar

Net_RatTrådstart
Hej på er!
har ett stort problem angående en Pontiac Firebird 93 v6 3,4L

Har väldigt höga avgasvärden och behöver hjälp!
Co 6,4 (0,5)
Co 2500 1,3 (0,3)
HC 534 (100)
Lamba 0,97 (0,96-1,25)

Har bytt O2 sensorerna då den gav felkod att det var den ena av dem!
Men visar fortfarande att det är det felet! Har även bytt tempgivaren i insuget samt Luftflödesmätaren i insuget utan nån skillnad!
Så ja undrar om nån har tips vad det kan vara!

mvh Jonny som vill ha ut sin bil i år :)
aw73
hur dant går bilen går den normalt vid gaspådrag/jämn landsväg ?
finns det kallstartventil på denna modell ? håller de isåfall tätt ?
lamda 0,97 tyder på att den går en aningen fett
toyotahiace
Den går utmärkt vid gaspådrag men efter en stund med lugn körning på landsväg så kan den hugga till lite ibland!
det ska sitta en nånstans men har ej hittat den men har kört med en burk startgas för att kolla läckage i vaccumslangar o inte märkt nån varvtalsökning!
jo den trycker i en aning mycket soppa vilket ger dem knasiga värdena samt att den luktar lite skumt!
Meken
Igensatt vevhusventilation kan ge höga co & hc-värden ..
lenaola
kollat filter luft å bränsle !?
toyotahiace
Ska kika på vevhusventilationen! Återkommer med det

Luftfiltret är nybytt men ej bränslefiltret så det kanske också borde göras!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil