Småbubblor kan komma in via luftningsnippeln. Känns allt bra så är det bra!
Hej,
Vi har en Volvo 855 -97 som vi precis bytt bromsvätska på. Avluftningen bak gick fint, men fram tar luftbubblorna aldrig riktigt slut. Vi har följt Heynes där det står bakbromsar i valfri ordning, sedan HF och sist VF.
De stora bubblorna är borta, men efter cirka 3 liter (!) så kommer det fortfarande pyttepyttesmå bubblor (ganska många dock). Så vi fick helt enkelt ge upp. Bromsarna verkar ta precis lika bra som förut, och drar inte snett det minsta. Känslan i pedalen är också som innan, dvs ganska bra. Är det en läckande huvudcylinder som är problemet (vi avluftar genom att trycka på pedalen)? Att byta den kostar cirka 4000kr, men kan man renovera den befintliga på ett enkelt sätt? Byta tätningar eller dylikt? Vad i cylindern är det som ger problem med luft i oljan?
Vi har en Volvo 855 -97 som vi precis bytt bromsvätska på. Avluftningen bak gick fint, men fram tar luftbubblorna aldrig riktigt slut. Vi har följt Heynes där det står bakbromsar i valfri ordning, sedan HF och sist VF.
De stora bubblorna är borta, men efter cirka 3 liter (!) så kommer det fortfarande pyttepyttesmå bubblor (ganska många dock). Så vi fick helt enkelt ge upp. Bromsarna verkar ta precis lika bra som förut, och drar inte snett det minsta. Känslan i pedalen är också som innan, dvs ganska bra. Är det en läckande huvudcylinder som är problemet (vi avluftar genom att trycka på pedalen)? Att byta den kostar cirka 4000kr, men kan man renovera den befintliga på ett enkelt sätt? Byta tätningar eller dylikt? Vad i cylindern är det som ger problem med luft i oljan?