Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bakaxel Volvo 745 TIC

Startad av Siken · 2006-02-25 · 4 svar

SikenTrådstart
Köpat en 745 tic -88 med rasad bakaxel. Kan nån hjälpa mig få veta om det är samma bakaxel på övriga 745/945 eller har turbon en egen variant? Vet ej huruvida det sitter nån diffspärr i den eller ej.. Men skulle man kunna ta en axel från en vanlig GL, GLE eller GLT o skicka på? :q
Alternativt om det skulle vara lättare att bara byta diffen?(tror det är några drev därinne som rensats...)
Tacksam för svar..
/Siken
Ludde_57
Enklast är nog att skifta axel. Byta drev mm låter typ dyrt...
Kolla så att utväxlingen blir rätt bara. Diffat eller ej är ju lite beroende på körstil & så.
dagsbogard
Anders P wrote:
Enklast är nog att skifta axel. Byta drev mm låter typ dyrt...
Kolla så att utväxlingen blir rätt bara. Diffat eller ej är ju lite beroende på körstil & så.

Tja, ska bara sälja bilen så jag bryr mig inte direkt om diffbroms.. Finns det nån spekulant på kärran här kanske?
savanna
kolla med skrotarna de brukar ha koll , men 6-cylindriga och turbobilar brukar ha en annan utväxling tex en gammal 4 vxl 245:a hade 4,11 och 264 hade
3,54 i slutväxeln men det var förr, det kan ju påverka hastighetsmätaren så det blir helt galet och accelleration och toppfart poå ett sätt som du kanske inte önskat
dagsbogard
TotteHBG wrote:
kolla med skrotarna de brukar ha koll , men 6-cylindriga och turbobilar brukar ha en annan utväxling tex en gammal 4 vxl 245:a hade 4,11 och 264 hade
3,54 i slutväxeln men det var förr, det kan ju påverka hastighetsmätaren så det blir helt galet och accelleration och toppfart poå ett sätt som du kanske inte önskat

Hur funkar det där med utväxlingen.. låg utväxling är lika med högre eller lägre toppfart, seg eller snabb acceleration??? Har dåligt med koll på sånt..
Kan jag på nåt sätt kolla vad det är för axel o vad det är för utväxling på min bil?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil