Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Baklyse problem på Peugeot 407

Startad av Tasja · 2012-11-14 · 3 svar

TasjaTrådstart
Jag har ett baklyse problem. Det började med att min vänstra blinkers slutade funka. Bytte och den nya blinkade en gång sen gick den lampan med. Efter det lyser nu inget bak på vänster sida. Höger funkar utmärkt. Jag tänkte då, måste ju ha blivit en kortis någonstans och att en säkring gått.

Men enligt min instruktionsbok finns ingen säkring för lysen?!

Jag har provat byta alla lampor men det hjälper inte. Nån som har någon idé? Vill ju inte åka till verkstad om det är nått simpelt som tex att byta en säkring (troligen inte eftersom det inte finns men liknande).
Puman
Hej Tasja. Välkommen till forumet.

Säkring bör finnas till lysena, men jag tror att du ska ta bort kåpor som döljer insatsen till baklysena, sen ska du kolla jorden... Dvs, den kabeln som sitter i karossen någonstans...

Om du har en multimeter och mäter på polerna där lamporna sitter så ser du vilken som är jord... (Oftast skalet av lamphållaren) En multimeter visar - tecken där du har svart testpinne på en Pluspol.. men inget - om du har rätt pinne på rätt pol.

Mitt tips är alltså att du kollar jordkabeln, och följer den tills där den sitter fast. Allt ska se friskt ut, och ingen grön oxid, eller rost....

I vissa fall har jag varit med om att det går en central + kabel, (Oftast Röd) som ska styra allt, men jag tror inte att din Pegga är så avancerad.
Glannyerync
Hej!

Tack! Alltså kåpan måste jag ju ta bort för att komma åt glödlamporna och ifrån den går en kabelsamling ner i bilens kaross. Får kolla imorgon när det är ljust om jag ser var den kabelsamlingen "tar slut" så att säga.

Fast jag lutar mer åt att det är en säkring för jag fick inte loss kabeln först och då "blixtrade" det lite så jag tror jag lyckades kortsluta allt. Men vad gör man när det enligt instruktionsboken inte finns säkringar för lyserna? Fast envis som jag är tror jag att det måste det väl finnas?
Glannyerync
Tack för svar!

Jag har ju tagit loss kåpan för att komma åt glödlamporna. Därifrån går en kabelsamling ner i karossen, får kolla imorgon när det är ljust om jag kan se var den sitter fast. Fast jag tror mer på en säkring, för när jag bytte glödlampa andra gången "blixtrade" det till lite när jag skulle sätta tillbaka kåpan så jag tror på en kortis. Men när instruktionsboken inte talar om var denna säkring sitter. Enligt den finns det ju ingen för lysen vänster bak??

Fler trådar i Hjälpforumet Bil