JjolonTrådstart2013-04-12Jahapp då har man bytt bil, den besatta golfen har blivit förpassad till baksidan (vill någon köpa detta under av tysk ingengörskunskap så pma gärna) och hem kom en suzuki baleno. Balenon har vissa småproblem men jag tar bara dom grövsta här,, när man har haft motorn igång en par minuter så sprids en arom av brännt gummi i kupen, (lukten minskar när man drar igång kupe fläkten) Det andra problemet jag har är att tom gången ibland ligger runt 500-800 varv vilket synes mig lågt efter någon mil så går den upp till ungefär 1200 varv,, ideer tankar synpunkter? Alla åsikter mottages varmt. :)
Jobbig erfarenhet där annars tex Baleno brukar vara rätt pålitliga kärror och har en med jag servar mellan åt som bara rullar på...
Svårt diagnosera om den brända gummilukten men du behöver alltså inte köra något alls för att lukten ska komma?
Närmaste jag kommer på då är att det är någon av avgassystemets gummiupphängningarna som ligger mot gett avgasrör och som då kan minska odören med full fart på kupéfläkteriet.
Gällande tomgången kan det röra sig om kärvande tomgångsventil som då kan ge sådana fenomen. Kan i sådana fall i bättre fall hjälpa att demontera den för rengörning och lätt insmörjning som ser ut så löst:[ATTACH=CONFIG]1160[/ATTACH]
kan det vara ett litet oljeläckage som droppar på avgasröret... å den gummilukten rörs ihop med bränd olja !?
Också det med att kolla upp som jag vet med var problem en gång med den balenon jag servar...
CcemyGoxycrype2013-04-23 · #Sorry för att jag inte har svarat men jag tror att jag skiter i småproblemen på bilen ett tag, och inriktar mig på dom STORA problemen istället..bilen såldes med en tillhörande rost 2:a i motorbalken den tvärgående, vad besiktningen kallade äh det där fyller någon svetskunnig i snabbt. Och jodå DET hålet gick fort, dom andra tre var lite värre men infästningen till Hjul upphängningen mer eller mindre saknas, omöjlig att svetsa på plats, uppskattningsvis riktigt svår på bänk,, är det någon direkt ide att riva en sån där för någon utan garage och ytterst blygsamma mek färdigheter? Luktar framvagns inställning på den där..
Inga problem och kan med förstå man mera vill rikta in sig på dom större problemen,,,
Jo rätt vanligt med rostskadade motorbalkar på dessa och har själv svetslagat några balenos. Frågan med dom övriga infästningarna om det är svetslaga eller delbyte som bästa lösningen där.
I vilket fall går det åt lite mer än en parkeringsplats och att det krävs viss mekvana gällande rostjobben, framvagnsinställning (Toe in/out) kan man rätt enkelt få en koll av med måttband mätt mellan framhjulen...
CcemyGoxycrype2013-04-25 · #Åker på vinst och förlust till kungsåra i helgen, tror att jag har hyffsade chanser att få med mig en balk,,
Ja hittar du bara en hyfast frisk sådan även om dom felsta statistiskt är rätt murkna just där,,, men kungsåra känner jag till som med iaf var en bra skrot då man höll till där nere.
CcemyGoxycrype2013-04-30 · #Jorå i lördags vart det balk (sorgligt skick men inte usel) och en startmotor till golfen för 500 pix, så nu rullar golfen igen! :) så nu ska bara balenon och hondan fixas. tackar för inputen! :)
Ja man ska nog vara glad att finna någorlunda sådan motorbalk till nämda bil,, snåla sedan inte med att rostskydda balken ordenkligt så kanske den håller ett tag sedan... :-)