Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

bältet går inte dra ut?

Startad av canonball · 2012-10-26 · 8 svar

canonballTrådstart
Hej. har en opel astra kombi -07 och har problem med att bältet i mitten bak inte går att dra ut. det går nån cm sen låser det bara. har försökt o dra sakta o lirka på det utan resultat. är det nån som vet vad som brukar ge sig på dom, nått som e trasigt i rullen troligtvis? tacksam för svar. /peter
imported_jorgen
är troligen paj i mekanismen i rullen, yes. Bara byta skiten. Skulle möjligen kunna va att rullen lossat o hamnat snett på nåt sett, då kan den låsa omotiverat...men det är lite långsökt. Kolla hur den sitter.
slirfeldt
Låter lite ny bil för ett haveri dock,, men å andra sidan påstås ju kvalitén allt sämre med nyare bilar,,,

Men innan byte ske så lossa som sagt bältesfästet för att se om det då går med att rucka lite på bälteshållaren och få fart på utrullningsfunktionen.
Annars lutar det som sagt åt bältesbyte som om inget annat bilprovningen kommer slå ner på. Dess bälte ser ut så löst och finns för runt 500:- som begagnat:https://bilder.lagabasen.se/delar/1101/1101123546vy1.jpg
Adventnut
Tack för svar. Jag har nu lossat på allt och rullen satt som det skulle, va inte lös eller nått. bältet går inte att dra ut hur man än lirkar på det. Eftersom det e besiktning strax så måste ju nått göras och det lutar väl åt en ny då ja som jag trodde. Eftersom bältet inte funkar som det är så tog jag bort "plasthuset" där vajjern går in och då löpte rullen ut fint, sen drog jag ut lite bälte o satte ihop det igen för o testa. bältet drar då tillbaka in men låser direkt så fort man försöker dra ut det igen så problemet är ju i den mekanismen där. såg inga synliga fel men nått är ju fel så det är väl bara att byta. Lite tråkigt då bilen köptes för ca 1.5 år sen av handlare och det bältet har aldrig använts så det bör ju varit trasigt redan då bilen köptes.. tack för svaren
slirfeldt
Jo oftast åker man som sagt på att byta detta även om med dess placering knappast använts speciellt ofta så var troligt dess kvalité inte den bästa,,,
Ibland brukar man kunna pilla "i gång" sådan även om man normalt avråder från egna ingrepp. Men får du ut bältet till bälteslåset och då iaf återfjädrar kan du ha så tills besiktningen så klaras detta utan anmärkning (då dom bara lossar bälteslåsen,,).

Men bästa är ju ändå att fixa till ett nytt fungerande bältesrulle för runt en femhundring...
Adventnut
Japp det blir att köpa ett annat bälte och byta. Men då besiktningen är på onsdag så hinner jag inte få hem ett nytt och byta innan det. så jag får nog ta och skruva isär det och dra fram bältet till bälteslåset och hoppas att det går igenom, som sagt så drar ju bältet tillbaka och bälteslåset funkar ju. sen får jag byta ut det efteråt. tack för svaren /Peter
slirfeldt
Ja då funkar det hösgt troligt att iaf få igen den för den skull brukar själv av gammal "yrkeskada" koppla upp samtliga bälten innan man rullar in på bilprovningen.
Där dom sedan efter tycke och smak snäpper upp respektive bälte och så är det frid och fröjd och om inget annat har du gjort vad du kan för stunden,,,
Adventnut
Kan väl bara tala om att bilen gick igenom besiktningen. Så det hjälpte att skruva isär bältet och dra fram det till låset då besiktningsmannen släppte på låset o bältet drog tillbaka så då var det frid o fröjd :) Nu kan jag jag i lugn o ro beställa ett nytt och byta. Tack för hjälpen /Peter
slirfeldt
Vet du brukar med av någon anledning med alla bilar (möjlig yrkeskada,,) inför besök oss bilprovningen med spänna upp samtliga bilbälten och vet av detta fungerar.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil