Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bara 5:ans växel funkar :(

Startad av NinaGraf · 2010-02-17 · 6 svar

NinaGrafTrådstart
Jag har en Renault Scenic -98. Haft en massa problem med denna skrothög och denna gång är det ngt med växellådan...

Allt fungerade som vanligt när jag körde tidigare... när jag senare ska iväg går det inte att lägga i ngn växel alls förutom 5:an. Alltså bara friläge och 5:ans växel som går att lägga i.... Går absolut inte med de andra!!!

Någon som kan hjälpa mig med detta??? Kan inte fixa själv tyvärr men tacksam för alla råd jag kan få och föra vidare till bilmeken :-)

Tack på förhand!
Mvh Nina
slirfeldt
Men hur känns dom övriga växlarna lägen, är dessa helt stumma eller går dom i respektive växelläga utan att växeln i fråga gör det? Kom detta plötsligt Eller kom det smygande och blev värre och värre i så fall kan det luta åt att det kan räcka med justering av dess länkagevajrar som denna troligt har.
Polo08
Tack för ditt svar!!!

De andra växlarna är helt stumma och går inte i respektive lägen. Detta kom plötsligt, hade kört ngn timme innan utan problem! Det enda som varit med växlarna är att det varit trögt att växla när bilen varit kall men blivit bättre när man kört ett tag...
aw73
jag har problem med min Golf 5:a 1:an går i istället för backen när det är -20C ute
men pressar man åt vä samtidig som man vickar fram å tillbaka så går backen i
ett klart köldrelaterat problem

prova att vicka lätt mellan 1:an och 2:an
slirfeldt
Svårt säga något om detta, men en inspektion av bilen i fråga klargör nog detta tämligen fort, om det är endera växelöverföringen till om det är ett alvarligare fel i lådan, fast så här låter det som något fel föreligger i dess överföring.
Polo08
Tack tack =)
lenaola
har varit med om exakt samma fel med en golf ! de va is som satt sig på växelväljaren... när bilen kom in i värmen blev allt bra igen

Fler trådar i Hjälpforumet Bil