Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bästa besiktningstipsen?

Startad av jmullers · 2007-01-27 · 7 svar

jmullersTrådstart
Hej!

Ska snart in till staten och få bilen god- eller underkänd. Det vore intressant att få tips om bra saker att göra för att få igenom bilen utan anmärkningar. Måsta ju finnas massor av fina stalltips...
savanna
om den läcker olja , gör motortvätt , sedan torka av den innan du åker in på bes...

om du missstänker högt co-värde tanka så du har ca 20% E85 finns på många mackar nu

något annat du tänkte på ??

rätt bra är ju också att gå runt bilen och kolla alla lampor ps. glöm ej skyltbelysningen bak
Ludde_57
Se till att belysning fungerar, varningstriangel finns med. Utöver det är det dagshumör på besiktningspersonalen som avgör utgången.
Jag har sedan länge slutat "fixa" bilen innan besiktning, då det sällan eller aldrig hjälper.
Bättre ge dem ett "hundben" i form av en "allvarlig" tvåa, än att låta dem ge dig flera tvåor på skitfel. Allvarliga tvåor får du alltid anmärkning på, tvåor på skitfel kan variera...
fnito
Ett bra tips är att du ska varmköra bilen riktigt och då menar jag inte att motorn ska stå på normal utan ut på en 90 sträcka och kör bilen en kvart innan så att du är riktigt säker på att "katten" är riktigt varm.
Koppla alla bälten och lägg fram V-triangeln.
OCH om du är rökare och förstör din bil genom att röka i den. Töm askoppen och rök inte i bilen innan du ska in och besikta..
Dom blir inte glad av Röklukt Hundhår Starka dofter.

Det är mina tipps till denna tråd.
Ludde_57
Ett dåligt tips. Fast det kanske beror på vem man talar med...
https://www.e24.se/kvinna/efterborsen/klacksparkar/artikel_381803.e24
Luke C
Lägg dig under bilen och spruta lite underredsmassa där du ser att det är brunt(rost) Så knackar dom mindre i plåten.(sprid gärna ut på ett större område så ser det bättre ut =))
tjejen
Bra eller dåligt tips...
Det finns en anledning till att bilprovningen finns. Så för allas säkerhet, se till att håll bilen i gott och trafiksäkert skick, inte bara "make up" inför besiktningen.
BrageDares
Förlåt, men nu är jag här och sänker nivån på forumet igen. Såg en reklamfilm där bilägare satte Toyota-emblem på sina bilar av olika märken för att få dom genom besiktningen. Har själv spunnit vidare på den tråden och utvecklat konceptet med stor framgång.

Mvh

Fler trådar i Hjälpforumet Bil