IingaproblemTrådstart2010-08-12Jag försöker fulladda mitt bilbatterie Global 75ah/2år gammalt, med en 4a laddare ABSAAR/Modernum men kommer inte längre än att elektrolytmätningen visar 1,230g/cm3. Det vill säga på gränsen mellan vitt och rött. Är laddaren för klen? Laddaren ligger och pulsar mellan 12.8v och 14.2v. ( ca var 30:e sek).
Cellerna är jämna.
Global är inte så bra :ner har bytt många på garanti i jobbet :(
Men jag kan rekomendera Ctek-laddare de kan få i gång många batterier där andra går bet :upp Satsa gärna på en xs 7000 (7amp)
LLada Samara 1.32010-08-12 · #Hej ”Ingeproblem”
Som Dr. Dolittle skriver, kan du göra dig av med den laddare du har. Den klarar inte av sin uppgift.
En CTEK-laddare är det ända rätta. Ett batteri bör inte laddas med mer än max. 10% av sin kapacitet, - d.v.s. ett 75 Ah batteri får laddas med max. 7,5 A. Som Dr. Dolittle skriver, kan du köpa typ XS 7000. Om du vill spara lite pengar kan du nöja dig med typ XS 3600, vilket är något billigare (<500,00 SEK.). Jag använder själv XS 3600 till ett 75 Ah och ett 100 Ah batteri sedan många år. XS 3600 är lite saktare men båda laddar lika fullt. Om du eller andra har ett sommarfordon, kan du använda dessa laddare som underhållsladdare under vinterhalvåret, utan att skada batteriet. CTEK-laddare kan vara ansluten hela tiden.
Titta på nätet, där finns mycket information och bruksanvisningar (även på svenska), då vet du vad du köper, - innan du köper.
Lycka till
https://www.ctek.com/files/manual/Multi-XS-3600_sv.pdf
https://www.ctek.com/SV/support/manuals.aspxEn ctek xs 7000 skall inhandlas.