Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Batterislut?

Startad av Sork · 2008-09-04 · 13 svar

SorkTrådstart
Ford Escort -95
Nytt batteri
Bilen hade låg tomgång vid start..jag kom 2 meter bilen dog och jag konstaterade att batterilampan lös och bilen startade inte.

Vad kan ha hänt?
Mathias_855
batterilampan lyser väl alltid när bilen är "död" ?
Om det är låg tomgång kanske felet beror på någonting annat än elfel?
Mathias_855
När bytte du senast tändsystemet? Alltså fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift ?
Min audi 80 har lite dålig tomgång och kan hacka ibland och jag tror att det beror på just detta då det inte är bytt sen strax innan hjalmar branting så tragiskt gick bort 1926 ;)
malumbub
Jag har inte bytt något av de du nämnde på lång tid...katten också...var börjar jag?
lenaola
tror det smartaste är att läsa ut felkoder å låta bilen själv berätta vad det är som e fel. Tyvärr läser man nog inte denna bilen med en obd II läsare men det borde gå att läsa med ngt märkesspecifikt instrument... kolla med ford dom borde inte ta en förmögenhet för å plugga in å läsa....

Eventuellt finns ett instrument att köpa till en vettig peng vill minnas en tråd här för inte längesedan då Peter H gav en länk till ett ställe som hade massor av felkodsläsare...
Weird_G
om det är samma system som på mondeon av sama årsmodell så går det att läsa felkoder med en multimeter .
kila på biblioteket & låna en rephandbok . där står det hur du gör & felkoderna finns där med .
lenaola
OKI man lär sålänge man lever !!!
Bortse från mitt tidigare inlägg N-gatan vet vad han pratar om!!! Låna en rephandbok haynes eller köp en.

LÅT BLI ATT börja byta tänn delar i panik ta istället reda på vad felet är mha felkoderna
malumbub
jag kollar i haynes men jag så olärd att jag inte förstår vad ni menar med felkoder
lenaola
Alltså ngnstans i bilen finns en dator i denna har bilen lagrat de fel som den upplevt. Tex kan det komma skräp i bränslet så bränsletrycket blir dåligt tillfälligt då lagrar datorn detta som en siffra (eller liknande) tex 1101 = Lågt bränsletryck. du kan sedan utläsa denna kod å veta varför bilen går dåligt att du behöver byta bränslefiltret. I ditt fall kommer det kanske röra sig om en felkod som indikerar tex misstänning 2:ans cylinder.

Någonstans i bilen finns ett analysuttag som är anslutet till datorn för att läsa ut dessa koder detta står det eventuellt hur man gör i haynes boken.

Att bara byta prylar tills bilen går bra på en ny bil kan bli Jäkligt dyrt bättre att låta bilen berätta vad som e fel.
malumbub
så i den kontakten stoppar jag multimetern och läser ut felkoderna och kan därmed fåreda på vilket fel det är. Felkoderna kan jag översätta vart?
lenaola
Har absolut ingen aning om hur du läser eller hur du översätter koderna. Detta borde stå i haynes. Tror inte bara du liksom kan plugga i multimetern utan du får nog kortsluta ngnstans i uttaget först för att aktivera utläsning...

Sedan ska du nollställa (kortslutningen ngn annanstans troligen) åtgärda felet och kolla så åtgärden gav effekt dvs felkoden återkommer ej. Tex byta tännkabel kanske inte räcker efter att ha kört en stund återkommer samma felkod igen misstänning 2:an cylinder. Då kanske du byter tännstiftet. men ändå när du läser koder efter ett par dagar är samma kod tillbaka igen... då kanske du testar att byta rotor... då funkar det koden kommer efter nollställning inte tillbaka
lenaola
https://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=35668

kanske kan va nått men jag tror detta gäller äldre bil än din
Mathias_855
men om felet skulle visa sig vara just tändning på 2ans cylnder kan det väl inte vara sunt att bara byta tändkabeln just till 2ans cylinder heller? eller bara tändstiftet?
Det jag vill komma till är att om det nu skulle vara så att det är något tändningsfel och felkoden visar detta då vore det väl ganska klokt att byta hela klabbet när man ändå är igång istället för att byta en cylinders tändsystem i taget? skulle väl antagligen resultera i att stackarn får fixa tändfel 2 gånger om året tills hela är bytt :)
Det låter himla krångligt att felsöka detta själv så jag skulle nog lämna in den för felsökning hos ford och sedan åtgärda själv om det nu visar sig vara nåt så simpelt som tändningsfel. Om det är det som är felet rekommenderar jag att handla tändningsdelarna på biltema inte för att jag vet hur det funkar utan för att det är himla billigt i jämförelse med auktoriserad bildelsförsäljare som mekonomen mekka eller liknande. JAA jag är snål :)
lenaola
Beror lite på vilken ekonomi man har i sitt bilprojekt... jag med två bilar i <10 000 kr klassen resonerar som så att om bilen rullar en stund till är det ok. Den ena bilen som jag för tre år sedan köpte för 3000kr och bara använder till å från jobbet får endast det som är absolut nödvändigt + fräsch olja och kamrem naturligtvis.

Men att byta såna delar som funkar och inte sabbar något om de går sönder det gör jag inte.

Nja vissa bilar är det skitenkelt att läsa felkoder från tex volvo 850... det behövs inte ens ngt instrument utan bara 5 minuter en diod som redan finns i bilen kör ut felkoder på morsestuk.... är det ngt liknande här skulle jag inte lämna iväg...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil