Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Begagnad bil

Startad av Brimba · 2003-08-25 · 7 svar

BrimbaTrådstart
Hej!

En kompis till mig söker bil.

Han funderar på en Mazda 323 eller en Toyota Corolla.

Han tänker någonstans runt 91-93
Han tänker även på en prislapp som inte överstiger 30000.

Är det för dyrt?
Vilka årsmodeller bör man undvika?
Kom gärna med tips och förslag!
Krister Lindholm
Väljer han mellan Mazda & Toyota så säger jag Toyota utan att blinka..
Sen gäller det lite vilken årsmodell av Toyota det gäller. 1993 kom en ny modell av Corollan & det är en bra bil vad jag vet, men man bör kanske dra öronen åt sig lite när det gäller första årgången av en ny modell, även om jag nte direkt vet några barnsjukdomar på den...

Gamla karossen av Corollan är en mycket bra bil med, men ska han ändå lägga ca 30 000.- så ska han minst ha en 93:a tycker jag. De gamla är omöjligt värd 30k pengar :)

Mazda 323 är en helt ok bil i mina ögon, men inte alls lika gedigen som en Toyota. Reservdelsmässigt är den dyrare än Toyotan med & det ogillar man väl antar jag.

Slutligen vill jag, som vanligt, ifrågasätta varför man inte kollar på en Golf eller Vento? :)
Brimba
Perfekt! Tack för hjälpen!
Här kommer lite fler frågor :)

corolla -95 11000mil 37000:-
corolla -95 9000mil 39000:-
mazda 323 -94 13000mil 29000:-

Ligger de rätt i pris?

Golf och Vento verkar ligga 10000 över corolla och 323 är de värda de extra pengarna?
Jason
Säger också toyota men ved en varning för rosten. Eftersom toyota är istortsett obehandlade så räcker nästan det för att inte rekomendera en så om det inte vore för driftsäkerheten. ;) Skulle i hans fall gärna lägga till 10000 och köpa en golfIII med bättre krocksäkerhet, bättre utrymmen, billigare delar och mycket mindre rostkänslighet.
OpelMicke
varför just VW? det finns många bra bilar att välja bland nytt som gammalt.
Krister Lindholm
OpelMicke wrote:
varför just VW? det finns många bra bilar att välja bland nytt som gammalt.

För 30-40 000:- om man vill ha en 93:a eller nyare...?
OpelMicke
jag menade att det finns andra bilar tex nyare Nissan Sunny, Skoda,Honda m,m. Visst är VW bra bilar oxå men inget som jag tycker om i dagsläget. Skulle jag köpa en bil för 30-40 000 skulle det nog bli en skoda eller ford. Men men smaken är ju som baken ;)

Micke
Krister Lindholm
OpelMicke wrote:
Men men smaken är ju som baken ;)
Precis! ;)
Jag utgår från mina egna värderingar, ideal & erfarenheter, därför säger jag Vw.. :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil