Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Begynnande rost i skärmkanterna. Hur mota Olle i grind?

Startad av Galant -99 · 2009-03-21 · 1 svar

Galant -99Trådstart
Har en 2,4 GDI -99 som gått 11400 mil.
Har nu sett att skärmkanterna (bak) börjat rosta.
Än så länge så har det inte tagit sig "upp på karossen" utan det är bara den invikta kanten som visar tecken på angrepp. Dock har jag sett att mer eller mindre varenda 8G (Galant 97-03) har fått de där fruktansvärt fula bubblorna runt hjulhusen så jag begriper ju vad som är på gång. Vad bör jag göra i nuläget för att mota Olle i grind innan det är försent? (Eller är det kanske redan försent?)

Tack på förhand!
aw73
gör först en ordentlig rengörning med högtrycktvätt borsta evt. bort löst sittandes rost med en stålborste
tag en tunnflytande rostydd (tex dinitrol ML) som sprutas på och även inifrån bagageutrymmet låt torka litet sedan ett tjockflytande rostskydd på utsidan

Fler trådar i Hjälpforumet Bil