Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Behöver lite hjälp

Startad av Hertigen · 2003-01-21 · 6 svar

HertigenTrådstart
Gällande följande:
Amazon från 1966 med en b23a motor från 83 isatt. Besiktigad till Juni.

Problem:
Det är ju hyrdalbromsar på denna antika skapelse, men det läcker lite sakta bromsvätska. (påfylls varannan vecka) Jag antar att det är vid fästet till trumman (däromkring, vet inte exakt hur det är uppbyggt).
OM det är så, är det lätt att mecka med själv eller bör man lämna in den, men det lär väl kosta skjortan?

Jag ska iväg imorrn (22:a) och se på bilen.

Tack på förhand!
beolover
det är bara att ta bort trumman och byta hjulcylinder den ditter med två skruvar +oljeröret ,hur lätt som helst sen har du förhoppningsvis inte något läckage nå mer .

johan
Hertigen
Det låter ju positivt, ska försöka se imorrn ifall det verkligen är därifrån annars återkommer jag!
beolover
ok , är de blött kring bakhjulet så är de hjulcyl 100%

johan
Hertigen
Johan:
Ringde honom nyss, det ska tydligen läcka ifrån slangen vid hydralen.
Är det något knepigt att fixa? Har nämligen aldrig arbetat med bromssytemet.

Ska se efter ikväll om det är blött vid hjulen mä.

tack och hej
beolover
det är bara att ta bort slangen , de kan vara lite bökit om nippeln till röret har rostat fast , men de är bara att byta om de går av . men var noga med att lufta systemet , ha en kompis till hjälp som pumpar upp trycket (pumpar med pedalen ) sen så släpper du på luft nippeln när pedalen är stum , skruva igen nippeln innan han har släppt upp pedalen annars suger de in mer luft i systemet , håll på så till de bara kommer olja och ingen luft . det finnns andra sätt oxå att lufta men de tar jag en annan gång , slut på lektionen :h

johan
Ludde_57
johan wrote:
det är bara att ta bort slangen , de kan vara lite bökit om nippeln till röret har rostat fast , men de är bara att byta om de går av . men var noga med att lufta systemet , ha en kompis till hjälp som pumpar upp trycket (pumpar med pedalen ) sen så släpper du på luft nippeln när pedalen är stum , skruva igen nippeln innan han har släppt upp pedalen annars suger de in mer luft i systemet , håll på så till de bara kommer olja och ingen luft . det finnns andra sätt oxå att lufta men de tar jag en annan gång , slut på lektionen :h

johan
Krånglig variant, finns enklare sätt att göra detta på helt själv till ringa kostnad.

Köp en meter genomskinlig plastslang som passar på luftnippeln, lossa nippeln först och dra åt den igen, montera slangen på nippeln och dra slangen uppåt så att all luft som kommer ut ur bromssystemet vandrar uppått i slangen och ej tillbaka in i systemet,
dra ner slangen i en flaska på golvet där du samlar upp den gamla bromsvätskan.

Öppna nippeln och börja urluftningen, du ser igenom slangen när bubblorna tar slut och det bara kommer bromsvätska, då stänger du nippeln igen.

Sedan är det bara att gå från nippel till nippel tills all luft är borta,
glöm inte att fylla på med ny bromsvätska i behållaren under tiden du luftar systemet.
Gör du på detta sätt kan du själv lufta hela bilen på mindre än en timme.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil