Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Behöver tips...

Startad av joskin73 · 2007-05-06 · 2 svar

joskin73Trådstart
Har en Audi 80-94:a 2.0e.
Bilen är fräsch och fin och går rätt så bra...
Problemet som den har är att den tar olja..
Har ej mätat riktigt men skulle kunna tänka mig att det på 100 mil tar ca 6,7 dl.
Ingen blå rök kommer ut ur bilen och inget vatten försvinner. Och inga fläckar under bilen och motorrummet är rent och fint.
Är det ventiltätningarna som då spökar eller?
Ska ta och byta olja ibilen nu och undrar vilken olja jag ska satsa på som kanske kan minska förbrukningen.
Har ej bytt på denna sedan jag köpte den utan bara fyllt på med helsyntetiskt.
Tips????
dagsbogard
Ja du... vart oljan tar vägen är svårt att säga, men om du inte ser spår av läckage nånstans skulle jag satsa på lite trötta vent.tätningar som du säger. Men vid nästa oljebyte skulle jag pröva en lite tjockare olja, typ delsyntetisk som inte har samma "krypförmåga" genom lite trötta packningar o dyl...
slirfeldt
Jo det låter lite i äverkant med oljeförbrukningen även om VAG/Audi som vi vet godkänner tokhög oljeförbrukning, men visst låter det lite knepigt då du inte ens kan uppmärksamma någon blårök så lär det inte vara allt för trötta ventiltätningar iaf.

Men även mitt tips med sådana motorer är som redan nämt att gå över till en något tjockare typ delsyntetolja, så kommer du troligt se skillnad i oljeförbrukning det är min erfarenhet iaf,, och rapportera gärna igen med dina nya erfarenheter.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil