Dålig jord till bromslamporna
Har en Mondeo -98 med belysningsproblem.
När man bromsar och bromsljusen tänds så slocknar parkeringljuset, och när man släpper bromsen så tänds parkeringsljusen igen.
Jordfel trodde man på besiktningen.
Eventuellt lyser parkeringsljuset dessutom lite svagare än det borde.
El-uppvärmningen av framrutan verkar också gå på halvfart, och det kanske tyder på ett mer centralt jordfel eller så är det helt orelaterat.
Felen har uppkommit av sig själva, utan att någon gjort annat än kört bilen.
Vi kan inte se något anmärkningsvärt på kontakter eller reläer och har gjort rent kontakterna vid baklyktorna med oxid-clean & 5-56.
Gjorde rent batteriet och passade på att mäta spänningen när batteriet var urtaget: 12,55V urtaget och 12,25 anslutet.
Låter det rimligt att larm, klocka och radiominnet sänker spänningen med 0,3V eller kan det ligga en krypström någonstans?
Vad tror ni?
Om det nu låter som ett jordfel, var och hur ska vi börja leta?
När man bromsar och bromsljusen tänds så slocknar parkeringljuset, och när man släpper bromsen så tänds parkeringsljusen igen.
Jordfel trodde man på besiktningen.
Eventuellt lyser parkeringsljuset dessutom lite svagare än det borde.
El-uppvärmningen av framrutan verkar också gå på halvfart, och det kanske tyder på ett mer centralt jordfel eller så är det helt orelaterat.
Felen har uppkommit av sig själva, utan att någon gjort annat än kört bilen.
Vi kan inte se något anmärkningsvärt på kontakter eller reläer och har gjort rent kontakterna vid baklyktorna med oxid-clean & 5-56.
Gjorde rent batteriet och passade på att mäta spänningen när batteriet var urtaget: 12,55V urtaget och 12,25 anslutet.
Låter det rimligt att larm, klocka och radiominnet sänker spänningen med 0,3V eller kan det ligga en krypström någonstans?
Vad tror ni?
Om det nu låter som ett jordfel, var och hur ska vi börja leta?