Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bensinsnålt fynd under 50,000?

Startad av stigmata · 2008-09-15 · 8 svar

stigmataTrådstart
Jag är på jakt efter en bil för under 50,000 kr som inte är äldre än 98-99 max. Ekonomi är prio 1 men det vore bra med en bil som är hyfsat komfortabel vid längre sträckor.

Vore jätte tacksam om ni kan komma med bra tips då min kunskap om bilar och marknaden är hårt begränsade.
lenaola
Drullbulle
Ok tack, finns några andra alternativ än Toyota? Har dock bara hört bra saker om Toyota.
Ludde_57
Lupo 3L kanske?

https://www.blocket.se/vi/18104260.htm?ca=5_s

Ganska stor invändigt så länge man inte har mycket bagage eller många passagerare...
Dock lite märklig kör/åkupplevelse då motorn lägger av och startar automatiskt vid rödljus mm.
lenaola
Om ekonomi är prio ett borde du kanske satsa på en lite äldrebil med få mil.... som är billigare i inköp ca 20 000 istället...
https://www.blocket.se/li?ca=16_s&th=1&q=&cg=1020&w=3&ps=2&pe=3&rs=14&re=&ms=3&me=16&gb=&fu=

Med en äldre bil minskar den största utgiften nämligen värdeminskningen....

Denna tex lär vara rostfri (norrlandsbil) och sparsam per mil sammtidigt som du säkert får ut 10 000 om 5 år då du vill byta bil
Ta istället och lägg några tusen på att fixa till bilen ge den underredsbehandling & lackbehandling och gör extra oljebyten mellan ordinarie intervall... om du gör det med denna bilen har du många sköna billiga mil att köra
https://www.blocket.se/vi/18088796.htm?ca=16_s
Problemet är väl att det är långt att köra för å hämta den men det är värt varje mil att hämta en norrlandsbil det lovar jag...
slirfeldt
Ja, alltid lika svårt att tipsa om lämpliga objekt för att inte säga nära på en omöjlighet, men får väl med det dra mitt strå till vassen,, efter att ägt en Nissan Micra -00 i ett par år som även är en snudd på klassvinnare när det gäller ekonomi men visserligen inte mycket till bil att krocka med (konfronterade själv med en älg i vintras med nuvarande) men undviker man bara det så,,.

Och även är klart acceptabel på lite längre sträckor och riktigt fina exemplar med få mil går att hitta för runda 20-30000:- men som sagt urvalet är minst sagt enormt och i dessa prisklasser och modeller.
AJ80
Ett tips är citroen xsara kombi,för femtio lök får du en 01-03a med med i stort all lull-lull so m som är gött och ha.Du ska ha 1.6an med 109hk den drar ca 0,7 blandat,enligt tester.
aw73
varför inte en tyskimport i prisklass 20.000:-
dom sprider ej lika mycket salt på vägarna som vi gör

:D
Drullbulle
Tack för all hjälp. Nu har man iaf lite kött på benen. Ska bara lyckas sälja bilen jag har nu så kan man börja handla..=)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil