Besiktningsfel – SAAB 9000 CS -93

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18394
    danne_bellan
    Deltagare

    Tjena forumet! Ny här!

    Besiktade min Saab 9000cs -93 idag och fick följande fel:
    1. Motorfel, oljeläckage
    2. ABS-indikering, varnar för fel i systemet
    3. CO-Halt tomgång, för hög
    4. HC-halt tomgång, för hög
    5. Strålkastare halvjus, höger, ljusbild felaktig (diffus)
    6. Strålkastare halvjus, vänster, ljusbild felaktig (diffus)
    7. Styrled, höger yttre, glapp
    8. Parkeringsbroms, bromsverkan, otillräcklig
    9. Bromsrör, bak yttre, båda sidor, rostskadat

    Miljökontrollvärden:
    CO 0,7 (0,5)
    CO 2500 0,3 (0,3)
    HC 235 (100)
    LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

    Bromsvärden:
    VF – 2,8
    VB – 1,0
    HF – 2,8
    HB – 1,3

    Väldigt petig gubbe som tog allt som hade minsta fel kändes det som.
    Parkeringbromsen hade vi fixat till så den tog mycket bättre än senast den besiktades, men enligt gubben var den kass. Oljeläckage kan nog bara torkas upp utvändigt runt motorn. Men resten? Är det för mycket fel eller går det att fixa rätt snabbt/billigt?
    Bilen köptes för 5800kr för ett år sedan. Då gick den igenom besiktningen UA! Helt sjukt att den hade 9 fel nu och inte rullat mer än 1200mil sedan dess.

    tack på förhand.

    #75446
    wicke
    Deltagare

    Hej allt går ju fixa om man vill/orkar… Men iaf

    1. Torka rent och/eller använd högtryck om det sitter

    2. Antingen fixa ABS nu troligen en givare eller smuts/rost på kransen i navet eller så fullagar du så du kommer genom bes genom att koppla abs lampan till t ex olje eller ladd lampan då dessa slocknar när du startar bilen
    Och sen givetvis fixa felet så snart man kan

    3 & 4. Gör en service med ny olja o filter, luftfilter och stift och slå ev i några liter etanol som säkerhet ifall servicen inte räcker. Att döma av avgasvärdena kan det vara katten som sagt upp sig med men skulle börja med att göra service och varmköra den ordentligt innan bes igen

    5&6. Sannolikt reflektorerna som inte är i det bästa skicket då jag själv fick det på bes men slapp 2:a på det. Köp på skroten. Kan vara lampan med men troligaste är reflektorn

    7. Inga större ingrepp att byta och inte dyrt om man gör det själv

    8. Troligen mekanismen i oket till h-bromsen som kärvar eller slitna skivor/belägg om de inte är bytta. Av bromsvärdena att döma verkar felet sitta på högersidan men fick du anmärkning på h-bromsen båda sidor?

    9. Byt hela röret eller skarva med skarvhylsa som t.ex finns på Biltema som funkar utmärkt

    Om bilen är vettig för övrigt så är det ju värt att fixa den 🙂

    Hoppas du fick lite tips på vägen till en Saab ägare från en Saab ägare 🙂

    #75447
    Rimsky
    Deltagare
    #75448
    boheme
    Deltagare

    Du har troligen en läcka vid insugspackningen vilket ger högt HC sen är det ju bättre att fixa oljeläckan än att bara ta bort spåren tillfälligt.::-)

    Mvh Janne

    #75449
    grorpoonnerma
    Deltagare

    tack för svar så snabbt!

    Angående handbromsen så sade gubben bara att den va kass, fanns lite på höger bakdäck men det räckte inte.

    Halterna – kan de ha med att bilen stått sedan i januari och vi ställde på den förra veckan och samma bensin ligger i sedan i vintras?

    ABS – Behövs abs-bromsar eller går den igenom bes. utan? Känns enklast att tjuvkoppla lampan :P.

    Känns som att jag får ta ett snack med svärfar så får vi se hur mycket vi orkar lägga ner på bilen. Den är ändå i riktigt fint skick, ingen rost mer än det på bromsröret. Går som en klocka! Det tar emot om man måst begrava han 🙁

    mvh.

    #75487
    Puman
    Deltagare

    Handen på hjärtat… 18 år gammal bil med hyfsat dyra åtgärdspriser…. kanske bättre att göra sig av med den som reservdelsbil…
    Vill du ha en billig äldre bil som kräver minimalt med underhåll,,,, Köp en japanare….

    #75489
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo med handen var man vill så blir det ofta lite mer mekande ju äldre en bil i regel är och med det även en förutsättning att manb både kan och även vill meka en del på egen hand. Är den i övrigt fint skick brukar det alltid finnas en marknad för dessa utan att för den delen behöva skrota ut den och sedan kan man ju alltid sälja den som reservdels bil.

    Men har du/ni inte redan gett upp så är det gällande handbromsen som redan beskrivet en allmän översyn av dessa för att få ordning på dessa igen. Med avgasvärden ser dessa väl höga ut för att vara orsakade av att bilen nu stått ett tag. Men ett oljebyte om detta inte är gjort kan med sänka dessa värden duktigt så väl som en riktigt varmkörd motor innan avgastest. Ser heller inte av avgasvärdena att dömma som katalysatorn helt gjort sitt.

    Visst kan man med fuska sig igenom bilprovningen med en seriekopplad ABS lampa som med redan beskrivet. Så överlag ser iaf jag som bilmekaniker inte dessa fel som oöver vinnerliga. Men det är som sagt frågan hur mycket ni vill och har lust med att fixa.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?