Det första du skall göra är att ladda batteriet med laddare, det är effektivare och bättre för ditt batteri än att ut och köra ett antal mil eftersom med en laddare blir laddningen effektiv och komplett. Sedan bör du när batteriet är fulladdat mäta upp spänningen i batteriet, den bör ligga på c:a 12,5 Volt med avslagen tändning. Sen bör du även kontrollera syrakoncentrationen i respektive battericell ( detta förutsätter att du har ett batteri med ett skruvat lock på varje cell, det finns batterier utan detta och då kan man inte kontrollera med syraprovare). Om du inte har en syraprovare brukar man kunna få hjälp på en bensinmack.
När det gäller anledningen till att batteriet dragit ur så kan det vara så enkelt att en strömförbrukare glömts när bilen ställdes veckan innan, t.ex. inerbelysning eller parkeringslyse.
Mvh Janne
När det gäller anledningen till att batteriet dragit ur så kan det vara så enkelt att en strömförbrukare glömts när bilen ställdes veckan innan, t.ex. inerbelysning eller parkeringslyse.
Mvh Janne