Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bilbatteri

Startad av C_jay · 2010-10-15 · 11 svar

C_jayTrådstart
Hej
Jag har en Cheva van som inte vill starta, den bara *klickar*
Kan vara någon fel koppling eller någon kabel som lossnat.
Kan någon förklara exakt hur ett bilbatteri är kopplat i en bil alltså vart kablarna går,jord + - mm
mvh
Nitrogen
Om du har en V8 så är det nästan 100 procent att det är solenoiden, altså den magnetiska tillslagsdelen på startmotorn som är risig. Kan ofta räcka att ia bort den o göra rent kontaktytorna. Dock är nya startmotorer väldigt billiga, så det är ofta lönsamt att byta.
nostromo71
Jag har just haft startmotorn på renovering men fungerar fortfarande inte.
Det går att starta bilen med startkablar.
mvh
slirfeldt
Ja lika viktigt är att batteriets båda poler är väl rengjorda och har god kontakt, till att både dess jordkabel till chassit har god konkakt till karossen och dess plus kabel ner till bland annat startmotorn då det är fråga om mycket stora strömstyrkor skall till en startmortor vid startögonblicket.

Detta verkar så vara om det vid hjälpstarten att jordkabeln (svarta) ansluts direkt till motor/chassit och då lutar det till dåligt jordat batteri,,
nostromo71
@Peter H 62998 wrote:
Ja lika viktigt är att batteriets båda poler är väl rengjorda och har god kontakt, till att både dess jordkabel till chassit har god konkakt till karossen och dess plus kabel ner till bland annat startmotorn då det är fråga om mycket stora strömstyrkor skall till en startmortor vid startögonblicket.

Detta verkar så vara om det vid hjälpstarten att jordkabeln (svarta) ansluts direkt till motor/chassit och då lutar det till dåligt jordat batteri,,


Batteriet är jordat och rengjort pluskabeln sitter bra på starten
nostromo71
Kan startens jort vara dålig?
slirfeldt
Jo denna brukar med ha en egen jordkabel/fläta som med är viktig för fullgod funktion.
nostromo71
@Peter H 63009 wrote:
Jo denna brukar med ha en egen jordkabel/fläta som med är viktig för fullgod funktion.


okej då ska jag börja med att byta den för den såg inte alls bra ut..
MoPar 66
kolla motståndet mellan minuspol och startmotor med en multimeter.

ett alternativ är att jorda startmotorn med en egen kabel från minuspolen
har funkat ypperligt på mina jänkare :-)
sen ett rejält batteri med högt cca värde
nostromo71
@MoPar 66 63011 wrote:
kolla motståndet mellan minuspol och startmotor med en multimeter.

ett alternativ är att jorda startmotorn med en egen kabel från minuspolen
har funkat ypperligt på mina jänkare :-)
sen ett rejält batteri med högt cca värde


Okej då ska jag prova det, bara en liten fråga.. hur mäter jag motståndet, jag har en multimeter men hur ska den stå?
slirfeldt
Ja det vore ju ännu bättre att så jorda startmotorn med egen jordkabel till minuspolen på batteriet, så är därmed också jorden helt säkrad.
Rimsky
Den ska stå på Ω ohm

Fler trådar i Hjälpforumet Bil