ZzandraTrådstart2004-03-13Nu var det dags att byta bil igen..
Jag har tre bilar som är av intresse och som ligger ungefär i samma prisbild. Mazda 626 v6 -94, Honda accord 2,3 -94 och Opel Vectra 2,0-96. Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar och som kan ge lite positiv och negativ kritik om dessa modeller? Exempelvis komfort, prestanda, kvalitet, vanliga fel mm mm.
Tack på förhand!
Några tips:
1. Undvik Opel!
2. V6:an drar rätt mycket soppa - dyrt!
Ur dessa två kan man sluta sig till
3. Köp en Honda!!!
Såväl 626 som Accord är tillförlitliga bilar, japansk kvalitet, Accorden är dock otroligt mycket mer körglad...
Dessutom finns
www.hondaklubben.com, vilken är överlägsen mazdas motsvarighet vad det gäller kompetens. Man får alltid snabbt hjälp av någon som bott i sin Honda de senaste åren...
Tack för dina åsikter WildOne. Du verkar vara den enda som hade något att tillföra.
Av tre onda ting så hade jag under diverse protester valt Mazdan tror jag.
Utan tvekan så hade jag valt Hondan eller Mazdan. Dyrare delar än opeln men dom går inte sönder så ofta. Dom bilarna är såpass lika så köp den du gillar bäst. Jag hade köpt Hondan.
KKrister Lindholm2004-03-19 · #Mazda, Honda eller Opel... Pest, Kolera eller Tyfus alltså. :x
Audi, Vw, Bmw, Volvo, Saab, Mercedes eller rent utav Ford då?
Men men, har du dom tre att välja mellan så... Hondan, enbart för att Honda ALLTID har bra motorer & då tänker jag närmast på deras mc-motorer.
Skywalker wrote:
Mazda, Honda eller Opel... Pest, Kolera eller Tyfus alltså. :x
Audi, Vw, Bmw, Volvo, Saab, Mercedes eller rent utav Ford då?
Men men, har du dom tre att välja mellan så... Hondan, enbart för att Honda ALLTID har bra motorer & då tänker jag närmast på deras mc-motorer.
Då har du glömt deras växellådor - bara att lägga handen på knoppen och tänka så växlar dom :-)
Där är dom bäst i världen!
KKrister Lindholm2004-03-19 · #
WildOne wrote:
Skywalker wrote:
Mazda, Honda eller Opel... Pest, Kolera eller Tyfus alltså. :x
Audi, Vw, Bmw, Volvo, Saab, Mercedes eller rent utav Ford då?
Men men, har du dom tre att välja mellan så... Hondan, enbart för att Honda ALLTID har bra motorer & då tänker jag närmast på deras mc-motorer.
Då har du glömt deras växellådor - bara att lägga handen på knoppen och tänka så växlar dom :-)
Där är dom bäst i världen!
Vi kanske kan enas om att Honda är bra, överlag, vad gäller mekanik.. ? :)
KÖP HONDAN! Jag säger bara det,såvida du inte funderar på att doktorera i ämnet korrosion(Opel)eller är paranoid och inte vill märkas alls(Mazda).Hondas ingenjörer är fantastiska på att trolla fram pigga varvvilliga motorer och underbara växellådor.Kan någon förklara varför Mazda överhuvudtaget finns,har dom någonsin byggt nånting som höjer pulsen hos någon alls förutom perverterade vankelfantaster???(OK,miatan var en god idé,men i övrigt?)Svara gärna om ni kommer på nån.
MP4 wrote:
KÖP HONDAN! Jag säger bara det,såvida du inte funderar på att doktorera i ämnet korrosion(Opel)eller är paranoid och inte vill märkas alls(Mazda).Hondas ingenjörer är fantastiska på att trolla fram pigga varvvilliga motorer och underbara växellådor.Kan någon förklara varför Mazda överhuvudtaget finns,har dom någonsin byggt nånting som höjer pulsen hos någon alls förutom perverterade vankelfantaster???(OK,miatan var en god idé,men i övrigt?)Svara gärna om ni kommer på nån.
Det ligger nåt i det du skriver. I nåt test av mazda 626 så skrev dom "när föreningen anonyma bilister har möte så vimlar det av mazda på parkeringen" :e
Skywalker wrote:
WildOne wrote:
Skywalker wrote:
Mazda, Honda eller Opel... Pest, Kolera eller Tyfus alltså. :x
Audi, Vw, Bmw, Volvo, Saab, Mercedes eller rent utav Ford då?
Men men, har du dom tre att välja mellan så... Hondan, enbart för att Honda ALLTID har bra motorer & då tänker jag närmast på deras mc-motorer.
Då har du glömt deras växellådor - bara att lägga handen på knoppen och tänka så växlar dom :-)
Där är dom bäst i världen!
Vi kanske kan enas om att Honda är bra, överlag, vad gäller mekanik.. ? :)
Japp det kan vi!
Hade en Civc -88 som jag pendlade uppsala-stockhom med i ett år. 17 ägare före mig, 20 000 mil och rostig. Men den gick som en klocka och växlade som om den hade varit ny! :-)
Tur att man inte smällde med den bara, då hade man varit väldigt död - fast det gäller ju förstås inte för nyare Accorder....
Får låna "damens" Mazda- efter som jag inte äger någon bil just nu, klockren kvalite och driftsäkerhet-men ack så tråkig......Honda är Honda en av världens bästa motortillverkare skulle nog valt den-men helst en Modell som heter CR250 :)
Hej!
i den prisklassen du verkar rör dig i, så kan jag inte låta bli att
föreslår att du istället satsar på en MB 190E, 90-93. Då får du
en kvalitetesbil utan skrammel till en billig peng.
terese wrote:
Hej!
i den prisklassen du verkar rör dig i, så kan jag inte låta bli att
föreslår att du istället satsar på en MB 190E, 90-93. Då får du
en kvalitetesbil utan skrammel till en billig peng.
mmm...då skulle jag hellre valt Hondan... §e
KKrister Lindholm2004-03-24 · #Ja, ordet kvalitet & MB190 i samma mening känns som att svära i kyrkan ärligt talat..