Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bilen "skriker" istället för att starta!?!?

Startad av Folke · 2007-02-10 · 6 svar

FolkeTrådstart
Hej.

Ny på forumet.

Hr en 1,8 Mondeo 1994 16V, som "plötsligt" bara låter "ZZIIIIIIIYYYYYIII" när man vrider om nyckeln, och startar inteX( .

Provade putta fram bilen par cm med växel i utifall startmotorns kransar högg fel" i svänghjulet, men det hjälpte inget.

Testade också med startkablar, för säkerhetsskull, sama fenomen.

Det låter "klick" och sedan "zzz" i 1-2 sek. när jag vrider om nyckeln till läge två, så det verkar som att bränslepumpen fungerar som den ska.

Några tipps?!?! Någon som varit med om att det bara ylar när man vrider om nyckeln? Vad kan det bero på? Vad kan jag testa:confused: ?

MVH Nisse
steel
Troligen slår inte start kuggen ut från startmotorn, utan den står bara och snurrar. Kolektor fel.
Kostya
Ja, startmotorn slår inte ut drevet, kallas för bendix-drev. Det går att byta om man inte har tummen mitt i handen, du kan köpa ett drev av nån lokal verkstad som lagar generatorer o startmotorer (bil-el firma alltså).
Bon Scott
:p
Bilen startade igår...!!!!

Läste på en FordForum, någonstans, att vissa modeller ( vet ej och det egentligen inefattar min Mondeo:OO ) kan få för sig bara "dö".

Och jag vred om nyckeln, ca 20- 30 ggr , trots skriiikkkk, och plåtsligt hostade den igång.
Körde en sväng, gick bra. Startade efetr ca 30 min igen, startade, men första 10- 20 sek, visar den tendenser att "dö" då man frikopplar, varvtalet sjunker oroväckande lågt när man släpper på gasen, för att innom 1-2 sek återgå till det "normala", d.v.s. 7-800rpm.
Bara första 20- 30 sek som sagt, sedan allt OK.

Vi får se hur länge det fungerar.
Kostya
Det är bendix-drevet som "skriker" om jag inte missuppfattar vad du menar. Om start motorn snurrar men drar inte runt motorn så är det bendix-drevet som inte slår ut. Det kan funka sporadiskt under flera månader för att sen inte kugga i alls...
MoPar 66
@MPalm 19561 wrote:
Det är bendix-drevet som "skriker" om jag inte missuppfattar vad du menar. Om start motorn snurrar men drar inte runt motorn så är det bendix-drevet som inte slår ut. Det kan funka sporadiskt under flera månader för att sen inte kugga i alls...



Mmm Solenoiden som är kass den elektromagnet som trycker fram bendixdrevet i läget för start.
savanna
läs lite på denna länken....
https://motorforum.nu/showthread.php?t=4056&highlight=knacka

kan kanske hjälpa för stunden

Fler trådar i Hjälpforumet Bil