CCadillac STSTrådstart2007-02-16Nu vill borgarna höja försäkringen för oss bilägare igen för att vi skall betala våra egna sjukhuskostnader vid ev. olycksfall.Men hur är det med dom som rider eller spelar hockey,nej dom får inga högre försäkringar utan på bilägarna bara dom kan betala. Men nu kommer jag till en viktig fråga, vi är ju med i EU kan man då inte försäkra sin bil eller mc i utlandet och få en billigare försäkring. Någon som känner till detta?
Mycket bra frågeställning
det är frågan om det går att försäkra en bil som är reggad i sverige i ett annat land, och om det sen skulle hända något, hur krångligt blir det att få hjälp/ersättning?? Men visst är det för j_vligt att vi bilägare ska betala mer och mer hela tiden...
Men du fick väl även mer i plånboken efter löneskattesänkningen?
Att det blir dyrare är inget jag applåderar, men jag tror det kan vara bra ändå med en höjd trafikförsäkringskostnad.
Många köper sig för stor/stark bil i början, och klarar inte av den. Med skador som följd.
Sades det inte på nyheterna för en tid sedan att Finland infört det här systemet för en tid sedan, och att premierna faktiskt sjunkit där efter det?
Jämförelsen med hockey mm är dock ganska intressant.
Om bilister skall betala en större del av sina skador, så borde väl även de som utsätter sig för ökad skaderisk i form av idrott eller andra mer eller mindre äventyrliga fritidsintressen också betala sina ev,skador.
@Anders P 19714 wrote:Men du fick väl även mer i plånboken efter löneskattesänkningen?
Att det blir dyrare är inget jag applåderar, men jag tror det kan vara bra ändå med en höjd trafikförsäkringskostnad.
Många köper sig för stor/stark bil i början, och klarar inte av den. Med skador som följd.
Sades det inte på nyheterna för en tid sedan att Finland infört det här systemet för en tid sedan, och att premierna faktiskt sjunkit där efter det?
Jämförelsen med hockey mm är dock ganska intressant.
Om bilister skall betala en större del av sina skador, så borde väl även de som utsätter sig för ökad skaderisk i form av idrott eller andra mer eller mindre äventyrliga fritidsintressen också betala sina ev,skador.
skulle dom inte höja eller sänka bilskatten också?
OpelMicke;19718 wrote:
skulle dom inte höja eller sänka bilskatten också?
Vet inte säkert, men tror du tänker på den nya koldioxidbaserade fordonsskatten som gäller för 2006 års modell, eller nyare.
Äldre bilar beskattas fortfarande efter vikt, och där tror jag mig inte ha hört om några förändringar den närmsta tiden.