Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  slirfeldt 6 år, 6 månader sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22809

    Erik Arransson
    Deltagare

    Hallåj!

    Har nyss införskaffat mig ett bilkapell från Jula: http://www.jula.se/extra-kraftigt-biloverdrag-619206 till min Ford Taunus GXL -73

    Anledningen att jag skaffar denna är för att bilen är inte riktigt tät. Altså regnvatten kan komma in i kupen. Bilen är ett lättare renoveringsobjekt, lite rosthål, trasiga lyktor, dålig lack mm. Den står utomhus året runt, så nu när det börjar bli vår och slask blir det lätt att regnvatten kommer in. Köpte också kapellet att användas under hösten med, när det kan bli minus en/två veckor och sedan vara plusgradigt och regna ett tag. Helt enkelt: Jag vill skydda bilen från vatten och fukt under övergångsperioderna vinter/sommar, höst/vinter. 🙂

    Primitiv lösning, men har man inget annat får man göra det bästa av situationen. :/

    Grejen är att jag läst att ett sådant här kapell kan repa lacken och förstöra mycket när det blåser, altså att kapellet fladdrar runt bilen och gnuggar in repor… stämmer det här? Lacken är redan dålig, men den behöver ju inte bli sämre i onödan. Har också läst att fukt lätt samlas under och får följder som: Rost och mögel i inredning och dyl. Hur är det med det?

    Lite osäker på om jag ska våga dra över kapellet eller inte :O HJÄLP!

    #82081

    slirfeldt
    Deltagare

    Förstår ditt dilema men dom nyare modellerna av skyddskapell har i regel med ett mjukare skyddande lager på insidan som just ska förhindra lackskador.
    Dessutom ligger kapell åt riktigt bra på dom flesta karosser men det är klart står bilen i riktigt blåsväder länge kan väl ändå viss risk finnas.

    Har själv använt liknande skydd på egna miatan som vinterskydd under ett par år där den står i undertak men inga gavlar från två håll. Men inga slitageproblem har märkts där.

    #82082

    Ludde_57
    Deltagare

    Jag undrar mer över hur ventilationen genom kapellet fungerar, är kapellet tätt stannar fuktig luft kvar och bilen riskerar rosta fortare än om den stått oskyddad.
    Jämför med bilar som står på gräs alt, grus, asfalt där vatten kan rinna undan. Bilar som stått på gräs är tveklöst mycket rostigare än andra.

    #82085

    slirfeldt
    Deltagare

    Finns olika typer av dessa där polyestertyg (http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-polyester-37260/) är rent vattenavvisande som med täta behåller fukten.
    Medan PEVA/PP (http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-PEVAPP-fiberduk-37267/) är ett porösare tyg som ventilera ut fukt men lämpar sig för fordin ståendes under tak.

    Som sagt är det en risk med om man ska ha kapell eller inte på en helt ovederskyddad bil, även om påängen i fallet att hindra vatten från att komma in kanske ett tätt kapel ändå är att föredra…

    #82125

    oppobNapuncop
    Deltagare

    Bilen flyttas ju ganska ofta, speciellt under sommaren, så vatten kan alltid rinna undan. Vet inte riktigt vilken typ av polyestertyg det är i mitt, men kan tänka mig att det är det andra alternativet när det står att det är ”extra kraftigt”. Har dock ingen aning 🙂

    Man skulle alltid kunna nu under våren sätta på kapellet, och dra av det efter en vecka typ, så ser man om det bildats mycket fukt och repor under eller om det är okej. Tack för svar iaf! Frågan ska tuggas på lite till 😉

    #82225

    oppobNapuncop
    Deltagare

    Slutade med att jag drog över kapellet för 3-4 dagar den när jag hört att det skulle bli mycket regn. Drog av det idag och jag hade en torr och lika repfri bil som när jag drog över det. 🙂

    #82227

    slirfeldt
    Deltagare

    Använd du då med det kapellet så gör det sitt jobb och huvudsyftet att hålla just vattnet på rätt sida om karossen…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng