Bilkapell till gammal bil, lättare renoveringsobjekt. Bra eller dåligt?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22809
    Erik Arransson
    Deltagare

    Hallåj!

    Har nyss införskaffat mig ett bilkapell från Jula: https://www.jula.se/extra-kraftigt-biloverdrag-619206 till min Ford Taunus GXL -73

    Anledningen att jag skaffar denna är för att bilen är inte riktigt tät. Altså regnvatten kan komma in i kupen. Bilen är ett lättare renoveringsobjekt, lite rosthål, trasiga lyktor, dålig lack mm. Den står utomhus året runt, så nu när det börjar bli vår och slask blir det lätt att regnvatten kommer in. Köpte också kapellet att användas under hösten med, när det kan bli minus en/två veckor och sedan vara plusgradigt och regna ett tag. Helt enkelt: Jag vill skydda bilen från vatten och fukt under övergångsperioderna vinter/sommar, höst/vinter. 🙂

    Primitiv lösning, men har man inget annat får man göra det bästa av situationen. :/

    Grejen är att jag läst att ett sådant här kapell kan repa lacken och förstöra mycket när det blåser, altså att kapellet fladdrar runt bilen och gnuggar in repor… stämmer det här? Lacken är redan dålig, men den behöver ju inte bli sämre i onödan. Har också läst att fukt lätt samlas under och får följder som: Rost och mögel i inredning och dyl. Hur är det med det?

    Lite osäker på om jag ska våga dra över kapellet eller inte :O HJÄLP!

    #82081
    slirfeldt
    Deltagare

    Förstår ditt dilema men dom nyare modellerna av skyddskapell har i regel med ett mjukare skyddande lager på insidan som just ska förhindra lackskador.
    Dessutom ligger kapell åt riktigt bra på dom flesta karosser men det är klart står bilen i riktigt blåsväder länge kan väl ändå viss risk finnas.

    Har själv använt liknande skydd på egna miatan som vinterskydd under ett par år där den står i undertak men inga gavlar från två håll. Men inga slitageproblem har märkts där.

    #82082
    Ludde_57
    Deltagare

    Jag undrar mer över hur ventilationen genom kapellet fungerar, är kapellet tätt stannar fuktig luft kvar och bilen riskerar rosta fortare än om den stått oskyddad.
    Jämför med bilar som står på gräs alt, grus, asfalt där vatten kan rinna undan. Bilar som stått på gräs är tveklöst mycket rostigare än andra.

    #82085
    slirfeldt
    Deltagare

    Finns olika typer av dessa där polyestertyg (https://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-polyester-37260/) är rent vattenavvisande som med täta behåller fukten.
    Medan PEVA/PP (https://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-PEVAPP-fiberduk-37267/) är ett porösare tyg som ventilera ut fukt men lämpar sig för fordin ståendes under tak.

    Som sagt är det en risk med om man ska ha kapell eller inte på en helt ovederskyddad bil, även om påängen i fallet att hindra vatten från att komma in kanske ett tätt kapel ändå är att föredra…

    #82125
    oppobNapuncop
    Deltagare

    Bilen flyttas ju ganska ofta, speciellt under sommaren, så vatten kan alltid rinna undan. Vet inte riktigt vilken typ av polyestertyg det är i mitt, men kan tänka mig att det är det andra alternativet när det står att det är “extra kraftigt”. Har dock ingen aning 🙂

    Man skulle alltid kunna nu under våren sätta på kapellet, och dra av det efter en vecka typ, så ser man om det bildats mycket fukt och repor under eller om det är okej. Tack för svar iaf! Frågan ska tuggas på lite till 😉

    #82225
    oppobNapuncop
    Deltagare

    Slutade med att jag drog över kapellet för 3-4 dagar den när jag hört att det skulle bli mycket regn. Drog av det idag och jag hade en torr och lika repfri bil som när jag drog över det. 🙂

    #82227
    slirfeldt
    Deltagare

    Använd du då med det kapellet så gör det sitt jobb och huvudsyftet att hålla just vattnet på rätt sida om karossen…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?