PPepsiTrådstart2004-05-11Vad skulle ni rekommendera för bil i prisklassen 10-15000 (så lite som möjligt)? Volvo 740? Jag ska jobbpendla med den tänkte jag.
Honda Civic, mazda 323 eller toyota corolla!
Har du tänkt dig att krocka är dock 740 ett bätre alternativ :-)
Jo, jag tänkte just på det här med krocksäkerheten... jag kommer att pendla 6 mil t.o.r varje dag så den är ju inte helt oviktig. Är en 740 i den här orisklassen en säkerbil efter så många år egentligen?
En volvo 740 är nog bland det säkraste du kan hitta för 10000. Saab 900 och 9000 är också väldigt säkra bilar som går att´hitta till det priset. Det är bara att välja vilken bil som du föredrar.
Om jag har förstått det hela rätt så är 740 mer driftsäker än en 900/9000. Körglädje, utseende osv är helt oviktigt i det här fallet (det får jag snart i massor med min nya v70N :D ) utan jag vill ha en billig, driftsäker, krocksäker bil som tar mig till jobbet utan allt för mycket problem.
Skywalker wrote:
Golf/Jetta..
det låter inget skoj med en golf/jetta klart en sur deisel går väl buttra runt i om man ska snåla på drickan .
Annars mer rolig bränslesnål bil billig att köpa & köra e väll Suzuki swift 1.3 gti .
rolig bra väghållning å grymt pigg
eller en liten fiat kanske :h
KKrister Lindholm2004-05-11 · #
Stefan1973 wrote:
Skywalker wrote:
Golf/Jetta..
det låter inget skoj med en golf/jetta klart en sur deisel går väl buttra runt i om man ska snåla på drickan .
Annars mer rolig bränslesnål bil billig att köpa & köra e väll Suzuki swift 1.3 gti .
rolig bra väghållning å grymt pigg
eller en liten fiat kanske :h
Jag tänkte rent ekonomiskt & kvalitetsmässigt jag..
Hur är krocksäkerheten i en gammal golf? Läste senast något test där en hyfsat ny toyota (95 eller 96 eller nåt sånt) var totalt kass när de testade den. Detta trots att det skulle vara en medelsäker bil. Som sagt, säkerheten och driftsäkerheten är absolut högst upp på listan och jag antar att en volvo 740 då blir ett givet val.
Något speciellt man ska se upp med på en 740?
Pepsi wrote:
Hur är krocksäkerheten i en gammal golf? Läste senast något test där en hyfsat ny toyota (95 eller 96 eller nåt sånt) var totalt kass när de testade den. Detta trots att det skulle vara en medelsäker bil. Som sagt, säkerheten och driftsäkerheten är absolut högst upp på listan och jag antar att en volvo 740 då blir ett givet val.
Något speciellt man ska se upp med på en 740?
ROST !! på de mest konstiga ställen.
Bl.a i skarven på passagerarsidan mellan torpedvägg och innerskärm/rambalk.
Hastighetsmätaren brukar ofta balla ur, likaså tankarmaturen.
KKrister Lindholm2004-05-11 · #Man krockar hellre i en 740 än en Golf, men det är nog enda fördelen!
Stefan1973 wrote:
Skywalker wrote:
Golf/Jetta..
det låter inget skoj med en golf/jetta klart en sur deisel går väl buttra runt i om man ska snåla på drickan .
Annars mer rolig bränslesnål bil billig att köpa & köra e väll Suzuki swift 1.3 gti .
rolig bra väghållning å grymt pigg
eller en liten fiat kanske :h
Golf GTi är väl en skojig bränslesnål bil,
om jag inte minns fel så finns det väl även Jetta grx?? = sportigare
sen när vart det kvalitet i en v.a.g bil . ? typ golf/jetta ? aldrig , överskattade skitbilar .
köp en scorpio istället , jag säger inte att det är världens super kvalitet , men betydligt mycket mer bil änn golf/jetta och volvo .
Där håller jag absolut inte med. Golf är enligt mig mycket bra bilar. Jag har ägt både Golf och Scorpio och skulle jag välja mellan dem blev valet ganska enkelt. Jag kan lova att man har roligare och får en bättre totalekonomi med en Golf.
KKrister Lindholm2004-05-13 · #
hp wrote:
Där håller jag absolut inte med. Golf är enligt mig mycket bra bilar. Jag har ägt både Golf och Scorpio och skulle jag välja mellan dem blev valet ganska enkelt. Jag kan lova att man har roligare och får en bättre totalekonomi med en Golf.
Jag ägde en 1 år gammal Escort som gått 1400 mil.. Jämför jag den med nuvarande Jetta så är det som att jämföra en Skoda från -71 & en flång ny Bmw!
Vw ÄR bra bilar, jämfört med Ford i synnerhet.
Syns om inte annat rätt bra i statistiken här på jobbet vilket bilmärke som slukar mest reservdelar...