Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av  slirfeldt 6 år, 4 månader sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23133

    barkie
    Deltagare

    Hej!
    Kort bakgrund:

    Sambon och jag köpte en andra bil (Renault Laguna -01) som hade gått 16,000 mil. Jag har hört en massa skit om bilen och årsmodellerna 01-02 men valde att ignorera detta, något jag nu säkert kommer få ångra.

    Så fort sambon kom hem med bilen så sa hon att den kändes konstig när hon accelerade. Det var liksom som att den var i friläge när man gasade och den rullade knappt alls, och vi ringde så klart upp bilfirman som vägra hjälpa eller ersätta. Dra åt helvete då din jävla idiot tänkte jag (det var samma kväll som vi hämtade bilen, den började gå konstigt på sista sträckan hem).

    Nåväl, motortvätt hade genomförts och jag bestämde mig för att byta tändstift. Sagt och gjort, nu gick bilen som en klocka, fram tills idag. Nu är det ett problem som lättast kan beskrivas på följande vis:

    * Den går inte på alla cylindrar känns det som. Man accelerar, plattan i botten och får kämpa för att nå 50-60-70-80 kilometer i timmen.
    * INGA lampor lyser på instrumentbrädan och påvisar absolut inget fel på bilen. Det är bara det jag beskrev ovan.
    * Tjejen har en bekant som servat tidigare bilar åt henne och hon lämnade in den för en koll där. Idag fick vi beskedet att katalysatorn var körd och hade brunnit i en del. Han knackade på röret och sa ”Hör du hur det låter? Man kan höra att det har brunnit!”.

    Han behöver byta ut katalysatorn eller en del av den, och det kostar 4300:- enbart delen han behöver + tillägg för arbetet. Vi köpte biljäveln för 20k, så det känns så jävla lönlöst med en hopplös laguna som ger upp direkt, skitbil, aldrig mer franskt!

    Grejen är att jag också har en bekant som jobbat på olika verkstäder i 30 år, bland annat på svenska bil, toyota, saab etc, och jag berättade om händelseförloppet för honom och han tyckte det lät konstigt som tusan att inga lampor lyser och att mekanikern hade knackat på röret och sagt ”lyssna, man hör att det har brunnit”! Ringde också upp 2 andra kompisar som har lite koll på detta och dom tyckte också att det lät skumt.

    Så, vad tror ni? Blir jag blåst av den här mekanikern? Känns ju inte som att han har någon koll överhuvudtaget med sina metoder.

    #82399

    slirfeldt
    Deltagare

    Tråkiga erfarenheter med den motvilliga bilfirman och visst har och cirkulerar det en hel del negativt om dessa modeller överlag till att även dess begbils tester inte alltid är för rosade positivt.
    Så finns det ändock nöjda sådana ägare med om det nu kan vara till någon tröst…

    Om det nu verkligen är katalysatorn så byts en sådan inte i delar utan är en enhet och finns som lika fullt fungerande universal katalysatorer för runt 900:-, dock tillkommer det tillkapning och svetsning men bör ändå ge betydligt lägre slutsumma än det uppgivna.
    Visst viss vägledning kan man få genom att tex knacka med handen på katalysatorn för att där höra om dessa bikaka raserat som då skrammlar och där igenom så att säga brunnit sönder. Där denna med kan ge sådana fenomen som mer eller mindre trött bil. Just att dess metalldelar sätter igen avgassystemet detta fenomen ger även mycket dåliga avgasvärden…

    Även vid dessa fenomen behöver inte någon kontrollampa lysa, så svårt så här långt säga om du därmed blivit lurad. Men angående bilfirman och om tiden inte gått för långt bör ni i annat fall kunna åberopa någon form av garanti som ni bör fått vid bilköpet?

    #82401

    Ludde_57
    Deltagare

    Även om det finns referens( lambda )sond efter katten tror jag inte det tänder någon varningslampa på instrumentpanelen, utan det får man mäta fram genom avgastest eller knacka/lyssna metoden i de fall den är möjlig. Men om bilen var så omöjlig att köra, märktes inte det innan köpet vid provkörningen?

    En bil för 20000kronor köpt på bilfirma borde väl ha minst någon månads garanti, mer info kan kanske hittas här: http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/kopa-av-privatperson/fore-kopet/garanti/

    #82402

    Anonym

    Tack för snabba svar!
    Angående garantin så gäller ju garantin en månad, och det påtalade jag till honom men han vägra tvärt. Dock så valde jag att byta tändstift istället och då gick ju bilen som en klocka och jag orkade inte engagera mig på idioten, då jag behöver energi till annat (Dock dåligt av mig eftersom den här idioten kommer att drabba andra bilköpare).

    Nu har det gått nästan två månader och då gäller ju ingen garanti överhuvudtaget och med tanke på att de betedde sig som arslen så kan man fetglömma någon respons överhuvudtaget från dessa. Bilen låter inte konstigt eller skakar eller liknande, utan det är bara accelerationen som krånglar. Gasen i botten men hastigheten överensstämmer inte med mitt gasande 🙁

    Trist, för bilen är perfekt för oss med en stor familj och 3 hundar å hela köret, så den var ett köp att ha när man sticker iväg ibland.

    Måste dock erkänna att jag tycker hela grejen med katalysatorn låter väldigt konstigt, men jag antar att han vet vad han gör.

    #82404

    Ludde_57
    Deltagare

    Om felet är påtalat inom garantitiden spelar det ingen roll om tiden nu löpt ut, om säljaren vägrar bör det gå att söka hjälp hos ex, vis ARN eller konsumentverket.
    Tror också att du kan laga felet hos annan verkstad och sedan kräva pengarna av säljaren via tvistemål.
    Att det inte går att accelerera beror på att katten är delvis tät och bara klarar att släppa förbi litegranna av avgaserna från motorn vilket medför att motorn kvävs, vid jämn gas är avgasflödet mindre och kan passera katten genom de hål som fortfarande finns i den. Jämför med att andas genom ett litet sugrör…

    Angående kostnaden för reparation beror det litegrann på om katten är hopbyggd med grenröret eller friliggande under bilen.
    Om friliggande finns mängder av billiga piratkattar att köpa och svetsa dit som Peter skrev, om hopbyggd med grenrör ( original= dyrt ) är det inte helt säkert att det fungerar med en extra friliggande katt längre bak på avgassystemet då den kan bli för kall och då rena avgaserna dåligt.

    #82079

    Anonym

    @anders P 81761 wrote:

    Om felet är påtalat inom garantitiden spelar det ingen roll om tiden nu löpt ut, om säljaren vägrar bör det gå att söka hjälp hos ex, vis ARN eller konsumentverket.
    Tror också att du kan laga felet hos annan verkstad och sedan kräva pengarna av säljaren via tvistemål.
    Att det inte går att accelerera beror på att katten är delvis tät och bara klarar att släppa förbi litegranna av avgaserna från motorn vilket medför att motorn kvävs, vid jämn gas är avgasflödet mindre och kan passera katten genom de hål som fortfarande finns i den. Jämför med att andas genom ett litet sugrör…

    Angående kostnaden för reparation beror det litegrann på om katten är hopbyggd med grenröret eller friliggande under bilen.
    Om friliggande finns mängder av billiga piratkattar att köpa och svetsa dit som Peter skrev, om hopbyggd med grenrör ( original= dyrt ) är det inte helt säkert att det fungerar med en extra friliggande katt längre bak på avgassystemet då den kan bli för kall och då rena avgaserna dåligt.

    Det som är lite av problemet eftersom att problemet ”löste” sig tack vare byte av tändstift. nu när det har gått 2 månader så kan jag ju inte helt säker påstå att kata var paj när jag fick bilen?

    #82405

    slirfeldt
    Deltagare

    Gissar av rätt bra erfarenhet att detta kan bli svårt att styrka i efterhand, speciellt med sådan motvillig säljare även om du visst kan försöka gå vis konsumentvägledningen osv…

    Visst lite märkligt är det om den nu gick bra ett tag efter ett tändstiftbyte, men är det säg en havererad katalysator så kan motorn sporadiskt gå bra då dessa bikakebitar delvis till helt kan sätta igen avgassystemet.
    Men märks motorn med att att den är trög gasad på friläge med? Då den även i sådana fall med bör ge samma fenomen att avgaserna verkar ha svårt att komma ut.

    Skulle det nu som sagt vara katalysatorn så är det en friliggande sak rätt långt fram och där vet jag fungerar en universal katalysator, så där ska inte några problem finnas… (http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=731291&CarReference_ID=1013&CategoryType_ID=1)

    I vilket fall skulle en närmare felsökning och då gärna någon som kan bilar,, behövas för att bättre kunna ställa diagnostik till problemet.
    Men om du fortfarande orkar meka med bilen så pröva lossa samtliga tändstift för kontrolla att dessa ser bra ut och inget som avviker i färg osv.

    #82427

    Nitrogen
    Deltagare

    Jag tycker oxo att det låter som en risig katalysator där bikakan rasat samman och täppt till. Ofta kan man höra ett dovt skrammel inuti när man knackar på den. Orsaken kan vara misständningar pga dåliga tändstift, som du böt sen. Som sagt hittar man universalkatalysator hos tex mekonomen som ofta lätt anpassas till bilen. Tror inte alls du blir blåst här. Däremot blev du ju blåst vid bilköpet, men det är ju en annan femma….

    #82610

    MMoberg
    Deltagare

    Går det att dela avgasystemet innan katten och provköra?
    Låter som bara den, men bilen går betydligt bättre om den är täppt, då vet du om det är täppt katalysator.

    #82614

    slirfeldt
    Deltagare

    Visst för att verkligen utesluta tät katalysator/avgas system kan man vanligen pröva lossa skarven innan katalysatorn på denna modell (http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=731182&CarReference_ID=2054&CategoryType_ID=1).
    Där man även kommer åt att se om dess bikaka ser hel ut, är den annars relativt nybesiktigad med bra avgasvärden brukar man där med kunna utgå från att katalysatorn är hel och fungerande.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng