Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bluddrande reanult megane sinic

Startad av mats allan · 2007-01-08 · 6 svar

mats allanTrådstart
Bilen liksom bluddrar/ hoppar fram , hela bilen skakar.Helt orkeslös, slutar skaka när man kommer upp runt 110 km/h å drar en gräsligt massa bensin. Har bytt flatmatta/relä. renualt kallar det för styrrelä för bränsle/luft. Har haft bilen uppkopplad mot dator men får inga felmeddelanden. bilen e en -97 aut 2.0.
Vad göra? :confused:
slirfeldt
Ja a du,,, med dessa symtom kan det ju nästan vara vad som helst,, när inte ens en avläsning av felkoder ger svar, men hur har den varit servad?
Tändstift, tändkablar, fördelarlock, luftfilter, bränslefilter,,,

Kan även vara så att den tar tjuvluft på insugsidan vilket enkelt kontrolleras med startgas som då sprayas längs misstänkta skarvar med motorn på tomgång så höjs tomgången vid eventuellt läckage.
lgnro
@Peter H 18541 wrote:
Ja a du,,, med dessa symtom kan det ju nästan vara vad som helst,, när inte ens en avläsning av felkoder ger svar, men hur har den varit servad?
Tändstift, tändkablar, fördelarlock, luftfilter, bränslefilter,,,

Kan även vara så att den tar tjuvluft på insugsidan vilket enkelt kontrolleras med startgas som då sprayas längs misstänkta skarvar med motorn på tomgång så höjs tomgången vid eventuellt läckage.


Hej peter! Har bytt stift , bränslefilter olja mm varje 1000 mil, har inte provat luftfilter å tändkablar,va väldigt länge sen. ska även prova tjuvluften senare under kvällen. kan de bara va kablarna tror du?
slirfeldt
Ja det kan mycket väl hänga på tändkablarnas skick, som ofta "glöms" bort vissa bilar går helt enkelt inte om just tändkablarna är något defekta, så vet du med dig att dom inte byts dom senaste åren,,, så byt dom, då dom är precis som tex tändstiften, förbrukningsvara.
ram842
Jag har liknande fel på min...
Dochol
Ett inte ovanligt fel på 2,0 rt motorm är felaktigt ventilspel,det verkar som om ventilsätena kryper upp i toppen med förlitet avstånd som följd.Bilen gårdå på 3 cylindrar och drar mer bensin och får felaktiga avgasvärden,mät ventilspelet och eventuellt justera detsamma..Brickor för ventiljustering har de flesta motorrenoverare för jag tyckte volvo va för dyr på dom...
dallaz
Det jag vet om dessa bilar är att de har ett fördelarlock per cylinder, och är ett kasst så beter sig bilen på detta sätt.
Så är det så att dessa inte är kollade så kolla efter spricker/defekter etc.
mvh isidor

Fler trådar i Hjälpforumet Bil