Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bmw 525 -2002 Bilen skakar när man bromsar

Startad av bil1997 · 2011-09-19 · 5 svar

bil1997Trådstart
Hej!
En kompis till mig har en Bmw 525- 02 och när han är ute och kör över 100 km/h och bromsar så skakar ratten och hela bilen jätte mycket.

Han har bytat bromsdiskarna men problemen kvarstår.

Har har också haft en annan 525 av 99 modell den hade dock samma probelm.

Så min fråga är kan det vara så att hela 5 serien av den modell, har denna svaghet och hur fixar man denna fel.

Skulle vara tacksam om någon skrev.:)
Alkvettern
5-serien är tunga bilar, bromsarna går åt på dem.
Skivorna är rätt vanligt att de blir vinda och vibrerar därav vid inbromsning.

Styrleder, de yttre kan också orsaka detta om de är på väg att bli slitna så kan man i början uppleva att man enbart märker det vid kraftig inbromsning.
pa_holgersson
Men som sagt skivorna är bytade och jag var ute och körde på motorväg och det skakade som mest när man bromsade normalt, men däremot om man kraftbromsade vid inbromsning så vibrerade det mindre, kanske kat det bero att hastigheten skjunker kraftigt ned och under 100 km/h brukar det inte vibrera så mycket.

Men ifall det är yttrestyrleder som är slitna är det något man kan kolla upp i parkeringen ?
wicke
Han har inte tappat en eller flera vikter på hjulet? Borde skaka mycket vid kraftig inbromsning med ifall det vore skivorna men då dessa är bytta så...
slirfeldt
Ja det brukar vara det mest vanliga med just vibrationer vid bromsning att det beror på skeva bromsskivor som ju dock är bytta i fallet. Vad det med verkar är det som sagt inte helt ovanligt fenomen för dessa rätt framvagns tunga bilar. Skulle med kolla upp skicket på dom yttre styrlederna där man stillastående kan få en viss uppfattning om det känns ett glapp i ratten utan att hjulen rör sig.

Exaktare är att så lyfta framvagnen och med händerna i läge klockan kvart i tre känna om det finns ett glapp och detta brukar kännas rätt bra och upptäcks ofta direkt vid bilprovningen med.
bavelesystolze7910
Gjorde han rent vid navet ordentligt, innan han satte dit skivan.
Kan skapa obalans i dom hastigheterna klassiska 100km/h då det känns broms och däck relaterade
problem. Är bromsarna jätte varma när han varit ute och kört.
Är det någon skillnad från hjul till hjul?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil