Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bora V5 - vill inte starta..ibland

Startad av BoraV5 · 2008-01-23 · 9 svar

BoraV5Trådstart
Uppskattar verkligen hjälp !

Man kör en sväng, stänger av bilen och sedan kort efter går den inte att starta.
Startmotorn går men inget......bilen kan (har hänt) även bara dö när man kör, motor lägger bra av.
Instrumentbelysning mm lyser men bilen är död, lyser med stora bokstäver i displayen STOP!.

Ett tips jag fick var bränslet...har bytt bränsle relät + relä 30 (även det styr "bränslet"?). Men som beskrivet ovan....samma fel kvarstår.

Är nästa steg bränslepumpen....eller ??

/ Björn
Jojko
Det är inte startspärren som jävlas då ?
sigge21
Kan ju vara bränslepumpen men det kan ju lika bra vara nå´t tändningsfel.
Har du kollat gnistan när den inte vill starta??
erkaborka
@sven-gunnar 28254 wrote:
Det är inte startspärren som jävlas då ?


Kan det vara nyckel som jävlas tro?, den är lite tejpad.
slirfeldt
Låter som om det kan vara startspärren i och med att "STOP" displayen då gör sig påmind, tejpad,, verkar den vara lagad på något sätt?
Jojko
@BoraV5 28280 wrote:
Kan det vara nyckel som jävlas tro?, den är lite tejpad.


Du skulle prova med en annan nyckel och se, det skulle ju kunna vara det som är felet.
Och just med tanke på att STOP lyser så varför inte..
erkaborka
@sven-gunnar 28311 wrote:
Du skulle prova med en annan nyckel och se, det skulle ju kunna vara det som är felet.
Och just med tanke på att STOP lyser så varför inte..


Har testat en andra nyckel och det gick bra hela dagen igår + halva dagen idag. Nu i eftermiddags så startade f-skapet inte.

Tacksam för fler tips/förslag.

/B
erkaborka
@BoraV5 28361 wrote:
Har testat en andra nyckel och det gick bra hela dagen igår + halva dagen idag. Nu i eftermiddags så startade f-skapet inte.

Tacksam för fler tips/förslag.

/B



Testade starta bilen igen (6 timmar senare) och nu gick den igång utan problem..:confused:

Vid den senaste servicen nov kom det upp en fel kod när dom kollade boxen och det var lamda-sonden (tror jag det heter). Sensor som stry bränsle/luft blandningen, den var "paj" / funkar inte hundra. Jag brydde mig inte att byta ut den, enligt vad jag hört är det igen direkt akut grej.
Kan det vara felet, låter långsökt eller ??.

Jag menar...bilen kan väl inte sluta fungera (lägga av mitt under köring/inte starta) om "lamda sonden" inte är hundra !?.

Kan det vara dåliga batterier i nyckel ?? (försöker komma på alla möjligheter)
Jojko
Njae, om lambdasonden är trasig brukar bilen dra mer bränsle pga felaktig bränsle/luftblandning och gå på ett reservprogram för motorstyrningen, att den helt plötsligt stannar kan nog inte bero på lambdasonden.
En schysst lamdasond bör du dock skaffa dig snarast för om jag inte minns helt galet så tar katalysatorn stryk av felaktig bränsleblandning då oförbrännt bränsle kommer ut genom avgassystemet.
Det är billigare att köpa en lam-sond än en kat.

Det där med batteri i nyckeln kanske skulle kunna vara en orsak men jag är osäker, det låter som om du skulle behöva kontakta en VW verkstad och ev göra ett diagnostiktest/felsökning.
Det kostar inte så många hundralappar.

Låt höra om du löser problemet och lycka till.
erkaborka
@sven-gunnar 28446 wrote:
Njae, om lambdasonden är trasig brukar bilen dra mer bränsle pga felaktig bränsle/luftblandning och gå på ett reservprogram för motorstyrningen, att den helt plötsligt stannar kan nog inte bero på lambdasonden.
En schysst lamdasond bör du dock skaffa dig snarast för om jag inte minns helt galet så tar katalysatorn stryk av felaktig bränsleblandning då oförbrännt bränsle kommer ut genom avgassystemet.
Det är billigare att köpa en lam-sond än en kat.

Det där med batteri i nyckeln kanske skulle kunna vara en orsak men jag är osäker, det låter som om du skulle behöva kontakta en VW verkstad och ev göra ett diagnostiktest/felsökning.
Det kostar inte så många hundralappar.

Låt höra om du löser problemet och lycka till.


lamdasonden är nu bytt + en impulsgivare till vevaxeln, som hittat 5500kr på VW verkstad. Bilen går nu som ny.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil