Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bortkoppling av startspärr Renault

Startad av privatimport · 2007-12-25 · 11 svar

privatimportTrådstart
Hej, någon som har någon aning om hur man kan koppla bort stratspärren i en renault laguna?, Bilen vägrar starta nyckel och motagaren verkar fungera då innerbelysningen blinkar till när jag trycker på nyckeln, men centralåset regagerar inte och elekrtoniska startspärren går inte ur.

Mvh/Kent
karwir
Hej Kent!
Har du brytit strömmen eftersom startspärren har hoppat igång? Så här kan du försöka att koppla bort startspärren. Sätt dig i bilen och lås alla dörrar manuelt vänta 10-15 sekunder och starta bilen, nu borde problemet vara löst. MVH Anton
BaZzMaNiO
Jo har testat bryta strömmen, tagigt bort minus kabeln, och sen testat igen, men startspärren går inte att få ur och centralåstet fungrar inte.

Mvh/Kent
karwir
Hej Kent,
Det är just när du bryter strömmen som startspärren AKTIVERAS. För att AVAKTIVERA startspärren måste du låsa alla bildörrar manuelt genom att trycka ner "låspinnarna" som sitter på insidan av varje dörr. Tryck ner dom och vänta en stund (ca 10-15 sekunder). Det är nämligen på så vis du tar bort startsperren. Skitkonstigt. Förstår inte varför renault krånglar till det mesta. MVH/Anton
BaZzMaNiO
@Anton Jerker 27414 wrote:
Hej Kent,
Det är just när du bryter strömmen som startspärren AKTIVERAS. För att AVAKTIVERA startspärren måste du låsa alla bildörrar manuelt genom att trycka ner "låspinnarna" som sitter på insidan av varje dörr. Tryck ner dom och vänta en stund (ca 10-15 sekunder). Det är nämligen på så vis du tar bort startsperren. Skitkonstigt. Förstår inte varför renault krånglar till det mesta. MVH/Anton


OK, ska testa det i morgon då oxså.

Mvh/Kenta
BaZzMaNiO
Nej, det hjälpte inte att låsa och låsa upp dörrarna, startspärren ligger fortfarande kvar.

Har nu pratat med Volvo verkstaden, troligtvis är det kretskortet som blivigt skadat av fukt säger dom då det kan komma in fukt genom antennen som sitter där ovanför kretskortet till startspärren i takbelysningen, så det blir väll bara till att bogsera dit bilen och ett par tusenlappar fattigar blir man väll då. Nytt kretskort måste kodas så är det bara dom som kan göra det så att det funkar med bilen och nycklarna.

Mvh/Kenta
jorgens
@privatimport 27449 wrote:
Nej, det hjälpte inte att låsa och låsa upp dörrarna, startspärren ligger fortfarande kvar.

Har nu pratat med Volvo verkstaden, troligtvis är det kretskortet som blivigt skadat av fukt säger dom då det kan komma in fukt genom antennen som sitter där ovanför kretskortet till startspärren i takbelysningen, så det blir väll bara till att bogsera dit bilen och ett par tusenlappar fattigar blir man väll då. Nytt kretskort måste kodas så är det bara dom som kan göra det så att det funkar med bilen och nycklarna.

Mvh/Kenta


Hej! Hur gick det för dig?? Har en renault megane -97 som beter sig liknande.. Får ingen kontakt med mottagaren inne i bilen när jag försöker öppna bilen med sändaren i nycklen..däremot går jag in i bilen via låset på tradiotionellt sätt så fungerar allt utmärkt men startspärren ligger ju kvar då den inte blir avaktiverad. Har svårt o se att batteriet i nycklen ska ta slut exakt samtidigt i båda nyklarna så ngt har hänt med mottagaren skulle jag tro.

Tacksam för hjälp
tjejen
Du ska ha en kod som kan matas in istället för att använda fjärrkontrollen (se instruktionsboken), denna kod fanns med bilen när den var ny. Du säger att din bil är importerad och då kan jag tänka mig att det kan vara problem att få tag på koden, dvs om du inte har den.
Kolla även i forumet på liknande problem med Megane mfl.
Saabsatan
Ingen av de overnevnte tips hjelper på Renault !!

Bortkoppling permanent: https://www.renaultbiler.no/rubrikk/vis_rubrikk.php?ann_id=25111
Lottan
@bba 34038 wrote:
Ingen av de overnevnte tips hjelper på Renault !!

Bortkoppling permanent: https://www.renaultbiler.no/rubrikk/vis_rubrikk.php?ann_id=25111


klicka inte på länken, VIRUS i mängder (AGENT)
Saabsatan
@Buiko 44928 wrote:
klicka inte på länken, VIRUS i mängder (AGENT)


Bullshit!
Blues
Gammal tråd men tänkte att jag lägger upp info för dom som famlar i mörkret med sina vitlöksrenault:O)
Min Laguna fick plötsligt för sig att aldrig mer starta och startspärrsdioden blinkade frenetiskt. Jag provade de få knep som jag hittat på nätet men inget hjälpte. Iom att bilen är importerad så hittade jag ej heller någon emergency code. Men....jag hittade ett program och instruktioner för hur man skulle få fram sin kod och resetta nyckeln. Och vips...bilen startar och som rent extranummer fungerar nu centrallåset:O)

https://renaulthelp.110mb.com/#CarType

Fler trådar i Hjälpforumet Bil