Ja, då borde det vara ett bra första steg att byta lambdasond.
Bränsleförbrukning!
Ja börja du med byte av lambdasonden, där även min erfarenhet från många bilar med liknande avgasvärden berot på just defekt lambdasond,, då det är främst denna del som ger styrboxen optimala värden för exakt optimering av bränsleblandningen och har som sagt för flertalet märken ett rekommenderat byte på runt 15000 mil.
Ok nu har jag bytt lambdasonden, det blev biltemas, hörde att den var minst lika bra som en original ... hoppas det.
Men, det fanns ju två st lambdasond i min bil. De var innan och efter katalysatorn, så jag bytte den främre, alltså innan katten.
Jag hoppas verkligen att det kommer att bli positiv skillnad ...
Tack för er stöd och hjälp
Men, det fanns ju två st lambdasond i min bil. De var innan och efter katalysatorn, så jag bytte den främre, alltså innan katten.
Jag hoppas verkligen att det kommer att bli positiv skillnad ...
Tack för er stöd och hjälp
Ja jag har bara positiv erfarenhet av deras sonder och det säkerligen 5-6 till antal jag bytt på olika bilar,, jo det är den främre sonden som ofta är den som ger signal till styrboxen, medan den bakre är en så kallad referens sond som jag inte riktigt är hundra på dessa verkliga funktion.
Så hoppas detta kommer ge resultat för din del, annars är det bara att komma igen och gör det iaf så vi vet hur det gick/går. :-)
Så hoppas detta kommer ge resultat för din del, annars är det bara att komma igen och gör det iaf så vi vet hur det gick/går. :-)
Hej,
Jag märkte att avgaserna luktar illa när motorn är varm. Tyder detta på att HC värdet fortfarande är för högt?
Jag kommer att köra en längre sträcka nästa helg och då passar jag på och lägger märke till bränsleförbrukningen...
Tack
Jag märkte att avgaserna luktar illa när motorn är varm. Tyder detta på att HC värdet fortfarande är för högt?
Jag kommer att köra en längre sträcka nästa helg och då passar jag på och lägger märke till bränsleförbrukningen...
Tack
Hej,
Som ni vet så har jag bytt lambdasonden, men det blev ingen skillnad på bränsleförbrukningen. Det är precis detsamma ... :ner
MVH
Som ni vet så har jag bytt lambdasonden, men det blev ingen skillnad på bränsleförbrukningen. Det är precis detsamma ... :ner
MVH
Svårt att säga om avgaserna luktar illa om detta beror just på höga HC,, men går den fortfarande så fett kan man ju få en hel del "dofter".
Men förbrukningen är alltså fortfarande densamma, på runda 1,4l/milen? Mot dom mera normala 0,6-0,7l/milen för den modellen, det som annars gäller är att kolla upp om man kan ta ut eventuella felkoder ur denna bil, om man skall bli vidare klok på denna bil.
Men förbrukningen är alltså fortfarande densamma, på runda 1,4l/milen? Mot dom mera normala 0,6-0,7l/milen för den modellen, det som annars gäller är att kolla upp om man kan ta ut eventuella felkoder ur denna bil, om man skall bli vidare klok på denna bil.
Goda nyheter:
Jag mätte fel. Bilen drar mindre soppa nu, tankade 20 liter och körde 25 mil (mest landsväg, lite stadskörning). Det blir alltså 20/25 = 0.8 l/mil :upp. det är väl ganska bra va?
Jag mätte fel. Bilen drar mindre soppa nu, tankade 20 liter och körde 25 mil (mest landsväg, lite stadskörning). Det blir alltså 20/25 = 0.8 l/mil :upp. det är väl ganska bra va?
Ja det är nog nära sanningen du kan komma med den bilen och helt okey siffror,,,