Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bränsleförbrukning!

Startad av Mitsubishi · 2008-04-08 · 38 svar

MitsubishiTrådstart
Hej,
Min bil förbrukar ovanligt mycket bensin! Den är en Colt 1.3. ex en hel tank (ca 50 liter) blev tom efter ungefär 35 mil blandad körning... Det är helt sjukt den drar alltså 1,4L/mil ... enligt instruktionsboken så borde den dra 0,69L/mil blandad körning.
Vad kan det vara för fel? är det lambdasonden?:confused:

Tacksam för förslag,
sigge21
kan vara lambdasonden som spökar, är ju inte normalt med en sån förbrukning på den bilen hur man än gasar...
bmwbmw
@spacecar 30842 wrote:
kan vara lambdasonden som spökar, är ju inte normalt med en sån förbrukning på den bilen hur man än gasar...


borde styrenheten (jag menar motor lampan) indikera att det är nåt fel på lambdasonden? eller gör det när det är endast fel på själva motorn...?

Tack
Pipo
om inte motor lampan lyser... skulle jag leta efter bränsle läckage.
bmwbmw
@142 30850 wrote:
om inte motor lampan lyser... skulle jag leta efter bränsle läckage.


Motor lampan lyser inte under körning. Tveksamt att det finns bränsleläckage faktiskt, men jag kan kolla ändå. tack för förslaget
sigge21
motorlampan borde ju indikera fel tycker jag men man vet ju aldrig. vore det bränsle läckage borde det lukta bensin men det e ju inte säkert. fick du soppatorsk efter 35 mil eller stod mätaren bara i botten??
bmwbmw
@spacecar 30870 wrote:
motorlampan borde ju indikera fel tycker jag men man vet ju aldrig. vore det bränsle läckage borde det lukta bensin men det e ju inte säkert. fick du soppatorsk efter 35 mil eller stod mätaren bara i botten??


Jag håller med dig..., mätaren sjönk successivt tills bensin lampan lyste då...
Är det bara lambdasonden som "bestämmer" mängden bensin och luft som ska till motorn? eller finns det andra orsaker...?
slirfeldt
Ja detta verkar grotteskt mycket soppa för sådan liten bil att den knappt borde vara körbar,, vilket i sig skulle kunna tyda på defekt lambdasond (som i princip är den del som "bestämmer" bränsleblandningen) även om det verkar lite otroligt med dom gigantiska mängderna det rör sig om.

Men hur ser luftfiltret ut, har råkat ut för flertalet bilar med liknande symtom och där det varit rena råttbon i luftfilterburken och sedan efter filterbyte har oftast förbrukningen där minskat rejält,,, och bränsleläckage är uteslutet?
bmwbmw
@Peter H 30896 wrote:
Ja detta verkar grotteskt mycket soppa för sådan liten bil att den knappt borde vara körbar,, vilket i sig skulle kunna tyda på defekt lambdasond (som i princip är den del som "bestämmer" bränsleblandningen) även om det verkar lite otroligt med dom gigantiska mängderna det rör sig om.

Men hur ser luftfiltret ut, har råkat ut för flertalet bilar med liknande symtom och där det varit rena råttbon i luftfilterburken och sedan efter filterbyte har oftast förbrukningen där minskat rejält,,, och bränsleläckage är uteslutet?


Jag har precis kollat luftfiltret, det såg ganska rent ut...
Bränsleläckage är absolut uteslutet.

Nåt mer man kan undersöka? eller är det dags att byta syresensorn?
Obs:bilen är 2000, kan sonden bli defekt efter endast 8 års användning?

Tack
slirfeldt
Okey, men den går bra annars, ingen förhöjd tomgång osv?

Kanske inte direkt vanligt att en lambdasond slits så snabbt men det finns för vissa märken rekommenderade bytesintervaller för denna vid 15000 mil.

Har faktiskt aldrig själv varit med om en småbil som dragit över litern milen och som gått bra och inte läckt,,
bmwbmw
@Peter H 30921 wrote:
Okey, men den går bra annars, ingen förhöjd tomgång osv?

Kanske inte direkt vanligt att en lambdasond slits så snabbt men det finns för vissa märken rekommenderade bytesintervaller för denna vid 15000 mil.

Har faktiskt aldrig själv varit med om en småbil som dragit över litern milen och som gått bra och inte läckt,,


Ja den går bra, och är godkänd på sista besiktningen. Den har gått ca 13000 mil. Jag är också väldigt förvånad ...
bmwbmw
Jag ska kanske prova att byta lambdasonden, med hopp på förbättring...

Är det lätt/svårt att byta en sådan? den sitter i avgassystemet i min bil, tror jag. Ska man tänka på nåt speciellt under bytet?
Tänkte köpa en på biltema ...
Larzzon
Är det något annat som har hänt innan eller kom detta på en gång
bmwbmw
@Micke 1_2 30961 wrote:
Är det något annat som har hänt innan eller kom detta på en gång


nej det har inte hänt nåt, utan det var så sen jag köpte den för 4 månader sen ... :(
Larzzon
går den bra annas eller är den konstig på något varvtal

Fler trådar i Hjälpforumet Bil