Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bromsar Ford Sierra 2.0 -88

Startad av tallroth · 2004-02-29 · 7 svar

tallrothTrådstart
har tittat på en ford sierra 2.0 kombi -88, har funderat på att köpa den. men det är ett problem. nämnligen bromsarna... det är nämligen så att bakbromsarna låser sig före fram, finns det nån justering hur trycket skall fördelas mellan hjulen? eller hur kan man lösa detta problem?

bromsvärdena från besiktningen är 1.2 båda fram och 1.3 båda bak... och eftersom bilen är lättare bak så låser den förståss där...

försäljaren menade att om jag åkte på en asfaltsväg och tvärnitade några gånger så skulle det kunna gå till sig? låter det vettigt?

har ni nåt annat tips på vad som är dåligt med dessa modeller? vad bör man kontrollera extra?? förutom rost såklart, fast det är en Kiruna-bil, därför är den i princip rostfri :)

Tacksam för hjälp!! :l
Anders
Hur låter den. Det lite bekymmer med kamaxeln på den bilen.
Krister Lindholm
Zazozora wrote:
Hur låter den. Det lite bekymmer med kamaxeln på den bilen.
Det är en -88, alltså en OHC-motor så kambekymren är inte lika allvarligare som till den nyare DOHC-motorn som kom -89.
Anders
Skywalker wrote:
Det är en -88, alltså en OHC-motor så kambekymren är inte lika allvarligare som till den nyare DOHC-motorn som kom -89.

Öhm... Jag hade för mig det var tvärtom. Skitsamma. Det är en simpel och lättmekad bil, ändå.
Krister Lindholm
Zazozora wrote:
Skywalker wrote:
Det är en -88, alltså en OHC-motor så kambekymren är inte lika allvarligare som till den nyare DOHC-motorn som kom -89.

Öhm... Jag hade för mig det var tvärtom. Skitsamma. Det är en simpel och lättmekad bil, ändå.
Iofs, nu när jag tänk på det en stund så kanske det är kambekymmer med OHC-motorn trots allt.. Har inte hundra koll känns det som. :)
stefanbrax
tack för kommentarerna, men ni har inget att säga om bromsarna?! :)
Krister Lindholm
tallroth wrote:
försäljaren menade att om jag åkte på en asfaltsväg och tvärnitade några gånger så skulle det kunna gå till sig? låter det vettigt?
Nej, men han KAN ha rätt.. Jag sätter en slant på att lastavkänningsdonet som sitter vid bakaxeln är paj. Det fördelar bromsverkan mellan fram/bak beroende på lasten i bilen..
stefanbrax
okej, tack för svaret! :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil