Så sant så och det är faktiskt rätt mycket man kan göra själv för att hålla kostanderna nere. :-)
Även om just bromsar är en säkerhetsdetalj och som man måste vara noga med arbete kring dess så är det som att byta bromsok inte något jätte avancerat.
Men det bromsoket (https://bilder.lagabasen.se/delar/1089/108913960vy1.jpg) är så pass dåligt att det måste bytas. Eller är det så att det ligger på? Kan i så fall räcka med att kontrollera att dom båda glidpinnarna löper lätt. Till att "motionera" bromskolven som i vissa fall går att få fart på befintligt bromsok där man pressar ut bromskolven någon centimeter för att sedan pressa tillbaks den.
För byta av bromsok lossas dom två redan nämda skruvarna (som håller oket på plats) som även håller okets glidfunktion. Tipset är att först lossa slangnippeln som kan sitta lite fast och sedan flyttas över till det nybytta bromsoket.
Kontrollera sedan vid monteringen att bromsoket glider bra och smörj gärna in glidskruvarna med lite fett och pressa in bromskolven om detta behövs för att få bromsklossarna på plats.
Till den slutliga men mycket viktiga luftningen där någon lämpligen sitter vid ratten och pumpar lite med broms pedalen. Som då håller tryck medan en annan lättar på den lilla luftnippeln på oket och drar åt denna innan pedalen släpps upp. Detta upprepas lämpligen 4-5 gånger tills bara bromsvätska och inga luftbubblor kommer ut.
Kom bara ihåg att kontrollera och fyll eventuellt på med mer bromsvätska i dess behållare...
Även om just bromsar är en säkerhetsdetalj och som man måste vara noga med arbete kring dess så är det som att byta bromsok inte något jätte avancerat.
Men det bromsoket (https://bilder.lagabasen.se/delar/1089/108913960vy1.jpg) är så pass dåligt att det måste bytas. Eller är det så att det ligger på? Kan i så fall räcka med att kontrollera att dom båda glidpinnarna löper lätt. Till att "motionera" bromskolven som i vissa fall går att få fart på befintligt bromsok där man pressar ut bromskolven någon centimeter för att sedan pressa tillbaks den.
För byta av bromsok lossas dom två redan nämda skruvarna (som håller oket på plats) som även håller okets glidfunktion. Tipset är att först lossa slangnippeln som kan sitta lite fast och sedan flyttas över till det nybytta bromsoket.
Kontrollera sedan vid monteringen att bromsoket glider bra och smörj gärna in glidskruvarna med lite fett och pressa in bromskolven om detta behövs för att få bromsklossarna på plats.
Till den slutliga men mycket viktiga luftningen där någon lämpligen sitter vid ratten och pumpar lite med broms pedalen. Som då håller tryck medan en annan lättar på den lilla luftnippeln på oket och drar åt denna innan pedalen släpps upp. Detta upprepas lämpligen 4-5 gånger tills bara bromsvätska och inga luftbubblor kommer ut.
Kom bara ihåg att kontrollera och fyll eventuellt på med mer bromsvätska i dess behållare...