Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bromsproblem, de låser sig

Startad av Fnudi · · 14 svar

FnudiTrådstart
Jag är en glad mek-amatör som har ett problem med bromsarna.
Jag har luftat dom nyligen då de började ta lite dåligt (ja det är en gammal bil J byggd 1954) när jag var ute och körde nästa gång så ”låste” dom sig … jag blev tvingad att tömma ur en del olja. Och trodde naivt nog att nu är de ok ,,, men icke …. Två dagar senare samma problem.
Kan jag ha gjort fel när jag luftade bromsarna?
Det finns två nipplar på varje hjul, så jag luftade bägge! Skall man det?
Någon som har varit med om samma sak?

Bozzle
Troligen är det skit i det lilla retur hålet uppe vid huvudbroms cylindern eller är det en eller flera broms slangar som har separerat.Eller rent av kärvande broms ok eller broms cylindrar.Det finns mycket som kan retas! Typ av bil?

[ Detta Inlägg ändrades av: Fnudi den 2002-02-11 07:25 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: Fnudi den 2002-02-11 07:26 ]
Per-Gustav
Hej Fnudi
Det är en Ford F500 (FD Brandbil).

Vad menar du med?:
--broms slangar som har separerat--

Cylindrarna funkar ok, så jag tror inte att felet är där.
Min "upplevelse" är att bromsoljan inte rinner tillbaka (hur den nu skall göra det? *s*).

Så din teori om returhålet låter intressant, hur ser returhålet ut? sitter det på ovansidan eller? hur gör man rent?
Bozzle
Slangen kan gå sönder inuti. Så att slangen släpper ut broms vätska till broms oket, men blockerar vid retur. Slangen är upp byggd i olika skikt var av det kan bli en separation.
Kan hända främst gamla slangar!
Angående hålet kan man ev få dela på huvud broms cyl & broms vätske behållaren för att över huvud taget kunna se hålet. Om det går på din bil? Vet jag ej.
Per-Gustav
Tack för ditt svar Fnudi

Hmmm, jag tror att jag har rör hela vägen, de kan väl inte separera?

Tror du att en amatör kan hitta (och förstå) returhålet?
Bozzle
Jag tror inte du har rör hela vägen ut till oken. För du måste ju ev svänga nå`n gång.
Eller var det problem bak?
Som amatör bör man nog se det.
Men jag vet ju inte hur din ser ut.
Hur som helst så måste dom ha löst retur biten på din bil.
Per-Gustav
pinsamt,,, självklart måste det vara slang någonstans i framvagnen ..

Tackar ödmjukast för all hjälp.
Bozzle
Det var så lite så.
Lessa
Hej.
Har du kollat hur Kolv,damskydd och tätningsringen ser ut? Jag tror att du har problem med rost på kolven.

Hej
On 2002-02-10 21:02, Röda Sten wrote:
Jag är en glad mek-amatör som har ett problem med bromsarna.
Jag har luftat dom nyligen då de började ta lite dåligt (ja det är en gammal bil J byggd 1954) när jag var ute och körde nästa gång så ”låste” dom sig … jag blev tvingad att tömma ur en del olja. Och trodde naivt nog att nu är de ok ,,, men icke …. Två dagar senare samma problem.
Kan jag ha gjort fel när jag luftade bromsarna?
Det finns två nipplar på varje hjul, så jag luftade bägge! Skall man det?
Någon som har varit med om samma sak?


[/quote]
Per-Gustav
Hmmm
Det låter ju på er som om jag skall rikta in mig mot cylinder, jag var ju rädd för att jag hade gjort fel när jag luftade dom.
Tackochlov är det gott om "mekplats" på den här gamle bilen :-)

Tack för all hjälp
frankof
Hur luftade du systemet? Trampade du på bromsen kan det bero på att huvud cylindern gått i sönder, på gamla bilar skall man helst köra med en (enmans luftare) som man kopplar till däcket, för det är lätt att man trampar för hårt på bromsen den skall aldrig trampas ned i botten.
Per-Gustav
Jag använde sonen som "bromstryckare", så den gick säkert i botten.

"Enmansluftare"

Vad är det? eller snarare var hittar jag en sådan?
Finns det någon på webben man kan titta på så jag vet vad jag skall leta efter.

_________________


[ Detta Inlägg ändrades av: Röda Sten den 2002-02-24 10:40 ]
MattiasC
Är bilen gammal ärt det mycket troligt att bromssklangarna har separerat!

Fick byta de flesta på min 140 när vi handlade den!
Per-Gustav
Menar du i cylinder? eller var sitter "bromssklangarna"
MattiasC
Skule stå "bromsslangarna"

Det är det slangar som sitter mellan bromsok och bromsrör.

För såna har du väl?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil