Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bromsproblem Vlovo740glt-89 ABS

Startad av cici · 2008-10-29 · 7 svar

ciciTrådstart
Har fått ett svårlöst fel:bilen drar starkt till vänster, jag bytte då oket på höger sida (vänster bytt för ca 1 år sen)för jag trodde att det gick trögt,bytte även slang.Nya skivor och belägg på båda sidor,men felet fanns fortfarande kvar,sedan har jag idag bytt huvudbromscylindern men felet kvarstår? MEN gör jag en tvärbromsning med full kraft så abs´n arbetar så fugerar bromsen rätt så jämt,men bara ett tag t ex dagen efter är det lika dant igen! Tilläggas kan att när jag skulle trycka in kolvarna vid byte av beläggen så gick det väldigt onormalt tungt alltså båda kolvarna samtdigt (men annars gick de lätt i oket en och en in och ut)det var likadant på båda sidorna!Och när jag har bilen upplyft och anlägger bromsen så släpper inte höger ok med detsamma utan man får vänta nogon minut så släpper den igen och hjulet går lätt att snurra runt.Det är precis som att något i systemet hindrar oljan när bromsen skall släppa?
Bakbromsarna fungerar bra!Var ligger felet?? kan det vara i ABS´n!
Finns det någon som råkat ut för nåt liknande?Tacksam för goda råd!
polco
Bytte du bägge bromsslangarna?
Var det begagnade ok du satte dit?
Du har inga värden från en bromsprovare?
dragon_slave
så som du beskriver att det räcker med att bara vänta lite så börjar höger hjulet att snurra får mig att tänka på en halft igentätad bromsslang, får man nog mycket skit i bromsslangarna så blir dom typ som en backventil. vill inte va otrevlig, men du har inte råkat snurra någon bromsslang?
Catalina
@alsunna 37887 wrote:
så som du beskriver att det räcker med att bara vänta lite så börjar höger hjulet att snurra får mig att tänka på en halft igentätad bromsslang, får man nog mycket skit i bromsslangarna så blir dom typ som en backventil. vill inte va otrevlig, men du har inte råkat snurra någon bromsslang?


Det är nya ok,och jag har blåst alla rören och sedan luftat systemet med luftningsappararat typ tryckluftsdriven,och slangarna har jag inte snurrat,det godkänner dom inte på bilprovningen!men det är lätt gjort om man inte ser upp!
Idag har jag kört lite och bromsat kraftigt så att absén har fått arbeta lite och det verkar blivit lite bättre bromsbalans fram. Ska låta den stå över natten och se om den funkar imorgon!
mbh cici
dragon_slave
nejdå vet allt att man inte godtar snurrade slangar då jag faktis gått fordonmek + fordonselektriker och även kurs för besiktning^^ visste bara inte att du hade besiktat efter bytena=) har du riktigt tur så kan det ju bara va så att grejerna bara behövt att "goa" in sig lite.
slirfeldt
Normalt bör det med denna insatts fungera och speciellt då bromsslangarna är bytta och som riktigt inte godkänts om dessa är roterade, men kan ändå med tiden få vulksläpp innefrån utan att det synns på slangen och fungerar då som backventil som gjort fler än en gråhårig.

Men pröva som sagt ett tag och se sedan om det fått fart på bromseriet för dig,,,
Catalina
@Peter H 37947 wrote:
Normalt bör det med denna insatts fungera och speciellt då bromsslangarna är bytta och som riktigt inte godkänts om dessa är roterade, men kan ändå med tiden få vulksläpp innefrån utan att det synns på slangen och fungerar då som backventil som gjort fler än en gråhårig.

Men pröva som sagt ett tag och se sedan om det fått fart på bromseriet för dig,,,


hej Peter H
I dag har jag "fristat" ABS´n hårt både till och från jobbet,det verkar som den lenar till sig,jag tror att när huvudbromscyl varit i dåligt skick så har bromskraften varit låg på ABS´n och i kombination med gammal bromsvätska så har nåt kärvat i den,men med ny vätska i systemet så har den börjat smörjas upp! båda slangarna är nya!Skall besiktiga imorgon så får se om den bromsar bra då!
ps. vill passa på att tacka dig för tipset om oljebyte på min växelåda,det hände inte något de första 14 dagarna men sen börja "5:an" gå i problemfritt igen!(man tänker inte rationellt själv när man står inför problem och man tycker man provat allt,så det är bra med goda råd)TACK Peter!
slirfeldt
Jo med ny olja även i växellådor kan med göra susen i många fall där dessa inte funkerar fullt ut,, och även med bromsvätskor är inte en slump att alla biltillverkare har bytesintervaller för detta, som vartefter vattenmättas och problemen är ett faktum.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil