Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

bromssar

Startad av pjoter · 2008-10-05 · 9 svar

pjoterTrådstart
hej,jag har problem med bilen igenn,höger bromsok har jag problem med,bromsen har kärvat lite o när jag plockat bort allt o jag har kolven framme så visar det sig att fastän jag trycker på bromsen så går inte kolven ut o samt kommer det inte fram någon olja???va gör jag för fel eller inte?:p,s,det är en audi-80 1993
lenaola
Sitter den så inihelvete fast.... jaja då brukar det bli okbyte för att få fart på det. Men försök att få loss den först, låt övriga ok sitta där de ska med klossar osv sedan startar du motorn (OBS KOLLA ATT DU INTE HAR VÄXEL I) och trycker på bromspedalen som fasen hårt !!! Med motorn igång får du hjälp av bromsservot som i bästa fall kan få loss eländet åt dig. Skulle det bli så att kolven ploppar ut (vanligt om den sitter fast och plötsligt lossnar) får du lufta innan det kommer funka igen men om det händer får du ju tillfälle att göra rent å smörja upp med bromsolja eller bromscylinderfett (obs undvik all mineraloljebaserad smörja).

Om kolven inte ploppar ut låt den då sitta och lyft damasken intill kolven och pilla in lite bromsolja där innanför kör sedan kolven framåtillbaka MÅNGA gånger. Lägg i ny bromsolja så kanske det släpper tillslut
yddinge
ok,men kan man skruva ut kolven med den nyckel jag köpte som är till för att skruva in kolven utan att det blir något fel?p,s när jag försökte att lufta bromsen så kom det ingen olja ut,men det kanske blir så om det sitter fast?tack för svaret,
lenaola
hmm låter skummens det ska komma vätska iaf !!!

Låter nästan som att det satt igen någonstans.. Hur gjorde du när du luftade.

För att få ut kolven ska det inte behövas skruvas nått. Lita inte till 100 på mig nu då jag inte har meckat med audis skruvkolvsok, men dock andra skruvkolvare.
yddinge
i o med att det inte hände något så tog jag saken i egna händer o skruvade ut kolven,rätt eller fel det vet jag ej,det låg lite olja under kolven men inte många droppar,skruvade sen tillbaks kolven med den nyckel som man andvänder, ända till,s det tog stop,jag skickade in frugan i bilen o så pumpade hon på5-6ggr ohöll sen ner i botten o jag öppnade luft skruven ,men inget pyss eller olja ville komma fram,gjorde det här ett par ggr,men jag hade ej bilen i gång,kanske ska jag prova det?
lenaola
nejdå starta inte det kommer nog olja tillslut. Fortsätt ibland upp till ett 50 tal ggr. 1Öppna 2trampaner 3stäng 4släpp upprepa.
yddinge
ok,tack för hjälpen,jag åter kommer ,
yddinge
nu har jag äntligen löst problemet,det visade sig var bromscylindern som pajat i hop,tack för att du kom med bra råd oollaa,ha de gött
lenaola
Ja vanligt det att man trampar sönder huvudcylindern när man luftar därför använder jag en spruta istället å suger ur luften
yddinge
hur går du till väga när du andvänder en spruta?och vad för sorts spruta andvänder du då?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil