Om alla kunde allt skulle det ju inte finnas forum! Tanken är ju att man ska kunna fråga om det man inte kan.... Gör så här: palla upp bilen och ta av hjulen. Jag är ganska säker på att oken är av "glidpinnetyp". Dessa har en skruv gängad in i de bägge glidpinnarna som gör att oket kan glida i sidled allt eftersom beläggen slits. Skruva ur skruvarna, troligen 12mm, genom att hålla emot på glidpinnens sexkant. Bryt lite i sidled för att trycka in kolven och få isär beläggen lite. Lyft av oket.
Ta ur klossarna och skrapa rent där de har sina anliggningsytor mot oket. Känn att glidpinnarna går lätt, det är troligen här problemet ligger. Kolla att de små damaskerna är hela. Pinnarna kan dras ur och smörjas med tex kopparpasta. Tryck in okets kolv i botten med en stor polygrip eller dylikt. Knacka loss ev kanter på skivan. Lägg på lite kopparpasta på ytorna där klossarna vilar mot oket. Montera ihop och trampa ut kolven med pedalen.
Ta ur klossarna och skrapa rent där de har sina anliggningsytor mot oket. Känn att glidpinnarna går lätt, det är troligen här problemet ligger. Kolla att de små damaskerna är hela. Pinnarna kan dras ur och smörjas med tex kopparpasta. Tryck in okets kolv i botten med en stor polygrip eller dylikt. Knacka loss ev kanter på skivan. Lägg på lite kopparpasta på ytorna där klossarna vilar mot oket. Montera ihop och trampa ut kolven med pedalen.