Bromsskivor ligget emot

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21240
    Jesjoh
    Deltagare

    Jag har en Mitsubishi Carisma 2001 och när jag har hissat upp bilen och snurrar på hjulen hör man att bromsskivorna ligger emot, samma på båda sidorna fram. De blir även skållheta när man kört en bit. Frågan är vad man gör åt det för det kan väl inte vara normalt?

    Som kanske förstått är jag inte alls duktig med bilar så utförliga beskrivningar tas tacksamt emot 🙂

    #80582
    Nitrogen
    Deltagare

    Om alla kunde allt skulle det ju inte finnas forum! Tanken är ju att man ska kunna fråga om det man inte kan…. Gör så här: palla upp bilen och ta av hjulen. Jag är ganska säker på att oken är av “glidpinnetyp”. Dessa har en skruv gängad in i de bägge glidpinnarna som gör att oket kan glida i sidled allt eftersom beläggen slits. Skruva ur skruvarna, troligen 12mm, genom att hålla emot på glidpinnens sexkant. Bryt lite i sidled för att trycka in kolven och få isär beläggen lite. Lyft av oket.
    Ta ur klossarna och skrapa rent där de har sina anliggningsytor mot oket. Känn att glidpinnarna går lätt, det är troligen här problemet ligger. Kolla att de små damaskerna är hela. Pinnarna kan dras ur och smörjas med tex kopparpasta. Tryck in okets kolv i botten med en stor polygrip eller dylikt. Knacka loss ev kanter på skivan. Lägg på lite kopparpasta på ytorna där klossarna vilar mot oket. Montera ihop och trampa ut kolven med pedalen.

    #80583
    slirfeldt
    Deltagare

    Precis,, det är alltid lika roligt att få hjälpa till och som sagt det är ju det som forum bland annat är till för. Att just att man hjälper på dom områden man är bra på.

    Så i fallet är det högst troligt att det handlar om endera kärvande glidpinnar som beskrivet och känns bromskolven väldigt tungt att pressa tillbaks. Kan det hjälpa att “motionera” kolven några gånger genom att först pressa in densamma och sedan försiktigt pumpa ut den. Dock inte så långt att den pluppar ur oket!

    Där brukar man i före kommande fall kunna använda ett par slitna bromsbelägg eller annat något tunnare som hindrar kolven att tryckas ut för långt, annars funkar det om en pumpar med bromsen medan en annan kikar/pressar in kolven.
    Kan med vara idé att lyfta lite på bromskolvs damasken för kontroll att bromskolven är felfri utan rostporer osv.

    #80586
    lenaola
    Deltagare

    Kappa ta isär gör rent kör kolven fram å tillbaka. In med en poligrip och ut med den genom att pumpa på bromspedalen. Man kan hälla in lite bromsvätska innanför damasken som skyddar bromskolven innan man kör fram å tillbaka för att få bättre smörjeffekt. Viktigt dock att man inte smörjer med petroliumprodukter typ 5-56 som isåfall kan förstöra gummit i packningarna

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?