Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19916
    V6 Power
    Deltagare

    Ska hjälpa en att byta längsgående bromsrör 2st men jag undrar då dessa går hela vägen utan slang att kunna nypa om en tång så inte bromsvätskan åker ut hur ska man göra då? För det lär ju komma in luft när jag tar loss rören :/ Ingen lust att lufta hela bilen efteråt… Det är ca halvmeter som behöver bytas men går det inte med biltemas skarvnippel som man skruvar på utan att behöva kona

    http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire–slang–ror/Bromsror/Skarvnippel-for-bromsror-66450/

    men funkar den på originalrör med?? Vore ju smidigare att kunna fixa det så annars får man ju riva hela vägen fram till behållaren

    #78675
    boheme
    Deltagare

    Byter du bägge längsgående rören så kommer du nog inte undan utan måste nog lufta hela systemet.

    Mvh Janne

    #78676
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja dessa rörskarvar (som av någon anledning är förbjudna i Norge) är ypperliga till att skarva som tex dessa längsgående bromsrören.
    I stället för att kona dit en skarv. Med luftningen är det som vanligt bäst att lufta samtliga hjulen även om man bara öppnar ena kretsen, men struntar man i detta så kontrollera iaf att bromspedalen verkligen inte känns svampig eller går i botten!

    #78679
    wicke
    Deltagare

    Okej men de funkar på originalrören med?

    #78680
    Ludde_57
    Deltagare

    Vid allt arbete på bromssystemet där ett rör eller slang delas kommer det ut bromsvätska och in luft, så där kommer du inte undan luftning efteråt.
    Dock kan du förhindra bromsvätskeläckage, och då även luftinsläpp, om du pressar ned bromspedalen innan du delar eller kapar bromsröret. På så vis är huvudbromscylinderns kanaler blockerade och ingen bromsvätska kan rinna ur bromsvätskebehållaren vilket ger ett minimalt läckage under arbetet.

    Biltema tror jag har ( ett dåligt ) verktyg att montera mellan säte och pedal, men det fungerar lika bra med ett skaft, en träbit eller ett rör. Vad som helst som har rätt längd fungerar utmärkt.

    #78682
    wicke
    Deltagare

    Luftning förstår jag att det lär behövas, tipset om bromspedalen ska jag testa 🙂

    #78683
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo dessa klämringskopplingar passar så dom flesta orginalrör. Ja denna metod kan man med använda sig av även om man för egen del inte praktiskerar detta och tappas så pass mycket bromsvätska ur, genom att man byter ut delar av längsgående rör brukar det ändå vara lika bra att byta ut all bromsvätska.

    #26025
    adde34
    Deltagare

    Hej ifrågasätt inget jag säger.

    1 Bromspedalen måste vara nedtryckt under arbetet, tryck ner med något som passar ”tex en kvast eller dylikt och justera med att föra förarstolen fram/bak”

    2 byt rören och dra åt skarvarna som du använt.

    3 ta bort skiten vid pedalen, och lufta bromsarna. Dvs se till att det adrig tar slut med BRV i behållaren. och öppna en nippel i taget enbart bak. när det slutar bubbla så är ingen luft kvar. du kommer behöva stänga nippeln och pumpa lite på pedalen och öppna igen för att få ut allt. va ej orolig för att det kommer in luft när du öppnar för det gör det inte.

    Klart. lycka till

    #78687
    slirfeldt
    Deltagare

    Kunde inte sagt det bättre själv… 🙂

    #78689
    wicke
    Deltagare

    Bra skrivit dock vet jag hur man luftar bromsar det har jag gjort x antal gånger genom åren men är såå tråkigt speciellt när luftnippeln går av då är det extra kul 😀

    #78693
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo just dessa moment då man ska lossa en luftnippen är det alltid lite av en andakt,, om densamma ska lossa eller gå av. Men med lite förebyggande rostlösande och lite värmning som en bra sexkants hylsa brukar det i regel ändå gå vägen.

    Skulle en luftnippel gå av direkt utan att lossats något kan man i nödfall med lufta via vanliga bromsrörsnippeln att få ut luft på.

    #78697
    boheme
    Deltagare

    Jag hade en gång en nippel som trotsade mina ringnycklar. Jag provade då en lite mer solid svetstång som jag klämde fast hårt på nippeln. Sedan tog jag en liten hammare och slog på svetstången, inte längst ut för där fjädrar det utan ungefär där svetstångens huvud slutar och skänklarna börjar. Denna metod fordrar tålamod då det tar ett tag innan nippeln slutligen lossar. OBS att man slår lätta slag men många, ta med en kopp fika och några mackor :e.

    Svetstången har jag för mig att jag köpte på Swedol. Se nedanstående länk.

    http://handla.swedol.se/images/VE-28365.jpg

    Det vart en liten bild men ändå.

    Mvh Janne

    #78698
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det kan ju krävas sina hemknep och denna metod har jag med praktiserat vid struliga nipplar speciellt med lite mera runddragna sådana.
    Annars är med ett par öppna ringnycklar avsedda till bromsrör med rätt vettigt att ha liggandes i verktygslådan.

    #78700
    wicke
    Deltagare

    blir att svära lite imorgon troligtvis :p

    #78702
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo i vissa värre fall kan det förstås åtgå en å annan svordom kanske,, men annars bör det förmodligen gå vägen med dom orden du fått på vägen bara i denna tråd. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng