Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

BYTA DAMASK!

Startad av henrik · 2003-10-13 · 11 svar

henrikTrådstart
SKULLE BEHÖVA BYTA DRIVKNUTSDAMASKERNA PÅ EN SIERRA 2,9-89. HUR BÖKIT ÄR DET ATT BYTA DEM?
Krister Lindholm
*Tipsar om CapsLock-tangenten som bör tryckas ned då & då för att undvika inlägg skrivna enbart med versaler vilket ogillas skarpt på internet då det uppfattas som att personen skriker*
mekaren82
JAG HÖR SÅ DÅLIGT SÅ JAG TYCKER DET ÄR BRA :p
Åter till ämnet det är no problema Går väll på en 20 minuter pär sida,
ett tipps passa på att bytta bägge damaskerna om du har delad axel!
Ludde_57
20 minuter per sida ? vad har du för tempo i garaget egentligen ?
Det tar väl en halvtimme bara att få loss den eländiga drivaxeln i.o.m att den sitter med Torx eller insexskruv.
Alla Sierror har väl delad bakaxel, eller ?
mekaren82
Anders P wrote:
20 minuter per sida ? vad har du för tempo i garaget egentligen ?
Det tar väl en halvtimme bara att få loss den eländiga drivaxeln i.o.m att den sitter med Torx eller insexskruv.
Alla Sierror har väl delad bakaxel, eller ?

Ja 20 minuter var väl litte över drivet sen det där om Torx eller insexskruv det är väl bara att man är nogran så att man gör rent hålen först och värmer litte så brukar det inte vara några problem om inte rosten har tagigt dom vill säga, sen delad bakaxel det har dom nog alla men man vet ju inte det kanse finns nån med stel axel vad vet jag!!
Ludde_57
jo renlighet är A och O i detta fall, minsta lilla skit som sitter kvar i hålet gör att bitset ej sitter ordentligt, vilket resulterar i att man drar skiten runt X( .
Rengöring först,sedan knacka i bitset med hammaren samt använd med fördel en muttermaskin vid lossdragning så ordnar det sig enklast.
mekaren82
Anders P wrote:
jo renlighet är A och O i detta fall, minsta lilla skit som sitter kvar i hålet gör att bitset ej sitter ordentligt, vilket resulterar i att man drar skiten runt X( .
Rengöring först,sedan knacka i bitset med hammaren samt använd med fördel en muttermaskin vid lossdragning så ordnar det sig enklast.

precis annars kan man svära och sitta och skruva hella natten ;)
CarMan
Det brukar bara vara den yttre damasken som gersig så det käns onädigt att byta den innre.

Däremot så bör du ha mer än en torx 40 till handa då skruvarna sitter rätt bra.
Ge dom mycke stryck & har du tillgång till en injektionsvärmare så är det bra.
Ludde_57
CarMan wrote:
Ge dom mycke stryck & har du tillgång till en injektionsvärmare så är det bra.
injektionsvärmare :q vad sjutton är det ??
CarMan
Anders P wrote:
CarMan wrote:
Ge dom mycke stryck & har du tillgång till en injektionsvärmare så är det bra.
injektionsvärmare :q vad sjutton är det ??

En "liten" smart uppfinning.

Mtt handtag med en klump längst fram om man håller klumpen mot något magnetiskt matrial så blir detta matrial varmt. Hand taget blir aldrig varmt & man eldar inte upp gummiditaljer som man riskerar att göra med en svets.
Kolla om du hitar nåt info på denna sida
https://www.car-o-liner.se
Sidan funkade inte just nu så jag vet inte om det står nåt kul där.
CarMan
CarMan wrote:
Anders P wrote:
CarMan wrote:
Ge dom mycke stryck & har du tillgång till en injektionsvärmare så är det bra.
injektionsvärmare :q vad sjutton är det ??

En "liten" smart uppfinning.

Mtt handtag med en klump längst fram om man håller klumpen mot något magnetiskt matrial så blir detta matrial varmt. Hand taget blir aldrig varmt & man eldar inte upp gummiditaljer som man riskerar att göra med en svets.
Kolla om du hitar nåt info på denna sida
https://www.car-o-liner.se
Sidan funkade inte just nu så jag vet inte om det står nåt kul där.

Här är en direkt länk
https://www.car-o-liner.se/smartprods/smartprod.asp?ProdId=100&Lang=044
zebastian_berg
Jag har en EScort, o jag bytte vänster inner damask, men jag köpte en delbar på mekonomen för 239:- ... bara att göra rent, o limma på den nya... sitter bra än så länge...

Att ta bort axeln från växellådan är väl jävligt jobbigt, eller? Det är väl inte bara att dra ut axeln? Det kan väl flyga ut sprintar o skruvar o skit som man aldrig får dit igen eller?

Körde den lätta varianten iaf... :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil