Lagren på en fiesta e lätta att byta,ett dorn ca 6-8mm,en hammare och sunt "bonnförnuft".
Ta bort hjulet o lossa kåpan som är i centrum av trumman.
Ta bort saxsprinten o bort med mutter o bricka,yttre lagret bör nästan ramla ur trumman om du "vickar"lite på den.
Nu kommer det svåra,att få bort trumman från axeln(det brukar vara en rostkant på insidan trumman)får du bara bort den e resten en barnlek..
När trumman är lös,är det bara att ta bort tätningen på insidan så får du det innre lagret i näven.
Torka nu bort så mycket fett du kan,så ser du att det är två lagerbanor kvar i trumman,det går då att ta dornet o knacka ur dessa banor.
tasedan o knacka in de nya lagerbanorna utan att skada ytan på dessa o fyll lagren med fett(brukar följa med annars köp nytt)återmontera allt o spänn muttern ganska hårt först(snurra på trumman o spänn,när det börjar tröga liiiite,så e det bra)släpp sedan muttern tills den precis lossar o dra tåt den igen ca ett 1/2 varv,montera ny saxsprint o klappa dit centrumkåpa montera däcket o tuta o kör...
Inte så svårt va :)
Ta bort hjulet o lossa kåpan som är i centrum av trumman.
Ta bort saxsprinten o bort med mutter o bricka,yttre lagret bör nästan ramla ur trumman om du "vickar"lite på den.
Nu kommer det svåra,att få bort trumman från axeln(det brukar vara en rostkant på insidan trumman)får du bara bort den e resten en barnlek..
När trumman är lös,är det bara att ta bort tätningen på insidan så får du det innre lagret i näven.
Torka nu bort så mycket fett du kan,så ser du att det är två lagerbanor kvar i trumman,det går då att ta dornet o knacka ur dessa banor.
tasedan o knacka in de nya lagerbanorna utan att skada ytan på dessa o fyll lagren med fett(brukar följa med annars köp nytt)återmontera allt o spänn muttern ganska hårt först(snurra på trumman o spänn,när det börjar tröga liiiite,så e det bra)släpp sedan muttern tills den precis lossar o dra tåt den igen ca ett 1/2 varv,montera ny saxsprint o klappa dit centrumkåpa montera däcket o tuta o kör...
Inte så svårt va :)