Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

byta tändstift på en Octavia -99

Startad av Tobbe · 2007-06-14 · 7 svar

TobbeTrådstart
Hej jag skulle i dag kontrollera tändstiften på vår Skoda Octavia men till min förvåning satt insugningsrören över dom på nån vänster så att man inte kunde se dem mer än dom två som sitter längst ut?

Hur jävligt är det att skruva av insuget ovanför tändstiften, såg ut att sitta lite grejs på det och jag vill inte skruva isär något jag inte får ihopa eller förstör.

Bilen är en Skoda octavia -99 1,6 bensin
aw73
om det samma motor som i VW golf 1.6 från 2000 dvs. AKL
så är det bara att pilla av tändhattarna försiktigt med en lång mejsel (drar ej i tändkabeln) och lirka bort dom, använd 3/8" spärrskaft/hylsa med extra förlängare för att ta bort tändstiften, sätt ditt dom nya stiften med kall motor och litet kopparpasta på gängorna
var dock rädd om evt. kabelhärvor
Tobbe
@a128 22668 wrote:
om det samma motor som i VW golf 1.6 från 2000 dvs. AKL
så är det bara att pilla av tändhattarna försiktigt med en lång mejsel (drar ej i tändkabeln) och lirka bort dom, använd 3/8" spärrskaft/hylsa med extra förlängare för att ta bort tändstiften, sätt ditt dom nya stiften med kall motor och litet kopparpasta på gängorna
var dock rädd om evt. kabelhärvor


hmm nu tror jag du har missförstått mig. Dom två tändstiftne går inte att komma åt alls pga insuget.
Jason
Jodå det går att byta alla fyra stiften utan att plocka av insuget men dom två mittre sitter väldigt trångt. Jag använde knut på tändstifthylsan för att komma åt.
aw73
det ska inte ens behövas någon knut
det är bara att försiktigt lirka av tändhattarna först, evt. lossa litet på tändkablarna
när tändstiften väl är frilagda så pekar dom åt rätt håll
gtorde själv det onödiga misstaget att lossa på insuget och köpa en knut
Tobbe
Okey tack för hjälpen grabbar då vet jag att det går :-)
Skall ge mig på det inom det snaraste
Tobbe
Såååå nu 9 månader senare har man pallat o ge sig på de förbenade stiften. Det var nog det pilligaste stiften jag bytt på någon bil, satt så jävla dumt.
Cheva55
Medveten om att detta är en gammal tråd, men jag står inför samma situation nu med min Skoda Octavia -02.
Behöver byta tändstift och har konstaterat att det är i stort sett omöjligt att komma åt stiften. Någon som har tips på hur jag ska göra för att komma åt så är jag oerhört tacksam.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil